marți, 31 iulie 2012

Centrul de Resurse juridice - Amendamente

Amendamentele Codului de procedura penala : noi amenintari la adresa drepturilor omului 

Judecatoarea prinsa beata la volan

Fundatia pentru o Societate Deschisa si Centrul de Resurse juridice isi exprima profunda

ingrijorare fata de viitorul statului de drept in Romania. Sub pretextul luptei impotriva

coruptiei si ale unor asa zise cerinte ale Uniunii Europene, recentele modificari ale Codului de

procedura penala reprezinta de fapt grave incalcari ale drepturilor omului, cu precadere a

dreptului la viata privata al persoanelor, a dreptului la aparare, cu consecinte serioase asupra

evolutiei democratice a tarii. 

Vezi și
VIRUSUL - SPAIMA OMENIRII 
PERMISUL DE ȘEDERE 
Robotul ADN ar putea ucide celulele canceroase 
Fii propriul tău nutriționist 
Planet REBOOT 
Ttatăl fondator al Uniunii Europene. 
Colonizarea de pe Marte ! 
Ne pregătim pentru Marte 
Robot pe Marte 
Ce să mai citim? 
Tatăl fondator al Uniunii Europene. 
Colonizarea de pe Marte ! 
Ne pregătim pentru Marte 
Colonizarea Marte poate determina umanitatea să-și modifice ADN-ul ? 
Cine mai urăște să poarte mască?


1. Consideram ca inacceptabila posibilitatea oferita procurorilor de a intercepta

corespondenta si de a efectua inregistrari telefonice timp de 48 de ore fara un mandat

emis de un judecator. Acest lucru este cu atit mai grav cu cit Ministerul Justitiei (care

initial a solicitat ca acest lucru sa se poata produce timp de 72 de ore!!) nu a oferit nici

un argument serios pentru o astfel de restringere a dreptului la viata privata, si deci a

incalcarii art. 8 din Conventia Europeana a drepturilor omului, in afara eternei scuze

privind lupta impotriva coruptiei, criminalitatii organizate si, eventual, a terorismului.

Atragem atentia ca atingerea acestor obiective, a caror importanta nu o contestam,

trebuie sa se faca fara a abdica de la principiile unui stat de drept, ale unei democratii

functionale, bazate pe respectul drepturilor omului.

2. Este, de asemenea, inacceptabila ingerinta in relatia avocat-client, prin interceptarea

convorbilor telefonice, confidentialitatea specifica acestei relatii fiind esentiala pentru

garantarea dreptului la aparare, garantat de articolul 6 din Conventia europeana a

drepturilor omului.

3. Continuarea practicii actuale ca inregistrarile telefonice sa fie facute de SRI inclusiv in

cazurile instrumentate de procuror este o alta inclacare a dreptului persoanei – invinuit

sau inculpat – la viata privata si la aparare si, implicit, la un proces corect si echitabil.

Justificarea existentei aparaturii numai la SRI este o scuza jalnica pentru un stat care se

pretinde a fi de drept. Dotarea parchetelor cu aparatura specifica, chiar daca ar fi fost

costisitoare, ar fi fost mult mai potrivita pentru respectarea principiilor dupa care

Romania ar trebui sa functioneze. Ingerinta serviciilor secrete – fie si numai prin

simplul act al inregistrarilor – in activitatea parchetelor, deci a autoritatii judecatoresti,

este inadmisibila.

In loc sa se modifice legea sigurantei nationale si actualele proiecte de lege care permit

agentilor SRI sa intercepteze comunicatiile, inclusiv cele telefonice, timp 48 de ore fara

mandat, Ministerul Justitiei a optat pentru solutia contrara, marind sfera persoanelor care pot

face acest lucru, prin includerea procurorilor. Se explica astfel de Ministerul Justitiei nu a

exprimat niciodata un punct de vedere critic privind drepturile exagerate ale agentilor de

informatii si contrainformatii, inlcusiv cel de interceptare a convorbirilor telefonice fara

mandat. Dincolo de incalcarile drepturilor omului semnalate mai sus, atragem atentia asupra unei

alte consecinte grave a acestor ultime decizii legislative: in locul unei reforme a justitiei care sa

intareasca rolul judecatorului, sa il responsabilizeze si implicit sa contribuie la sporirea

increderii populatiei in corpul judecatoresc, actualele reglementari conduc la subminarea

pozitiei judecatorilor, la considerarea lor ca niste cantitati neglijabile, in functie de interesul

punctual al unui porcuror. In locul unei evolutii catre un stat de drept functional, cu un

Parchet eficient dar controlat de puterea judecatoreasca, exista riscul de a ajunge in situatia in

care sa vedem o reintarire a vechii Procuraturi, pe care o consideram disparuta.

O astfel de politica penala, mai potrivita unui stat politienesc, nu ne va aduce mai aproape

de Uniunea Europeana, prentru ca nu prin restringerea drepturilor omului vom reusi sa

devenim compatibili cu standardele si cerintele UE. Intr-o democratie functionala, asa cum

Romania doreste sa fie, este obligatoriu ca lupta impotriva criminalitatii de orice fel sa se faca

numai cu respectarea regulilor democratice si a drepturilor omului

Renate Weber – Presedinta, Fundatia pentru o Societate Deschisa

Georgiana Iorgulescu – Directoare Executiva, Centrul de Resurse Juridice

Victor Alistar – Director Executiv, Transparency International România

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu