marți, 3 iulie 2012

Managementul Calităţii



II.            Prezentare succintă a Manualului Calităţii


4.
SISTEM DE MANAGEMENT AL CALITĂŢII


1. Reprezentantul Managementului Calităţii de la nivel de organizatie impreuna cu reprezentantii Managementului Calitatii de la nivel de domeniu de activitate stabilesc, documentează, implementează, menţin şi îmbunătăţesc sistemul de management al calităţii, prin care :  
-îşi identifică procesele necesare sistemului de management al calităţii şi aplicarea acestora,
-îşi determină criteriile şi metodele necesare pentru ca operarea şi controlul proceselor sa fie eficace,
-se asigură de disponibilitatea resurselor şi informaţiilor necesare operării şi monitorizării acestor procese,
-îşi monitorizează, măsoară, analizează şi împlementează acţiunile pe care le consideră necesare pentru a realiza rezultatele planificate şi îmbunătăţirea continuă a propriilor procese.
2. PRES COM a stabilit şi menţine un Manual al Calităţii la nivel de organizaţie care :
-prezintă domeniul de aplicare al fiecărui sistem de management al calităţii de la nivelul fiecărei activităţi ;
-face referire la procedurile sistemului de management al calităţii de la nivelul fiecărui domeniu de activitate, prin intermediul Structurii Sistemului Calităţii;
-descrie interacţiunea şi succesiunea proceselor sistemului de management al calităţii din cadrul fiecărui domeniu de activitate.
3. Reprezentantul Managementului Calităţii de la nivel de organizatie stabileşte şi implementează proceduri de Controlul Documentelor şi Controlul Înregistrărilor
 
5.
RESPONSABILITATEA MANAGEMENTULUI


1. Managementul de la cel mai înalt nivel al S.C. PRES COM S.R.L. a stabilit Politica în domeniul calităţii PRES COM (aplicabilă tuturor activităţilor).
2. Fiecare RMC de la nivel domeniu de activitate din cadrul organizaţiei îşi stabileşte şi analizează propriile Obiective în domeniul calităţii, obiective care sunt în concordanţă cu Politica în domeniul Calităţii de la nivel de organizaţie.
3. Fiecare RMC de la nivel domeniu de activitate alături de Reprezentantul Managementului Calităţii de la nivel de organizaţie planifică sistemul de management al calităţii şi definesc propriile responsabilităţi şi autorităţi în cadrul  sistemului.
4. Managementul de la cel mai înalt nivel al organizatiei numeşte un Reprezentant al Managementului calităţii (la nivel de domeniu de activitate) care se asigură de funcţionarea sistemului.
Managementul de la cel mai înalt nivel numeste un Reprezentant al Managementului calităţii la nivel de organizaţie .
Vezi Anexa D [552-01 Reprezentantul Managementului Calităţii de la nivel de organizaţie şi Reprezentantul Managementului de la nivel de domeniu de activitate ]
5. Fiecare RMC de la nivelul domeniului de activitate îşi defineşte propriile procese de comunicare. RMC de la nivel de organizaţie defineşte procesul de comunicare la nivel de organizaţie.
6. Managementul de la cel mai înalt nivel al fiecărui domeniu de activitate analizează la intervale planificate sistemul de management al calităţii din propria organizaţie.
6.
MANAGEMENTUL RESURSELOR


1. Fiecare domeniu de activitate/structura organizatorică din cadrul PRES COM îşi determină şi asigură resursele necesare implementării, menţinerii şi îmbunătăţirii continue a eficacităţii propriilor sisteme de management al calităţii şi pentru a creşte satisfacţia clienţilor. 
7.
REALIZAREA PRODUSULUI


1. Fiecare domeniu de activitate (structura organizatorică) din cadrul PRES COM îşi defineşte propriile procese: de planificare a realizării produsului, a celor referitoare la relaţia cu clienţii, de proiectare (unde este cazul), de aprovizionare, de producţie, de identificare şi trasabilitate, de protejare şi păstrare a produselor proprietatea clientului, de păstrare a propriilor produse şi de control al DMM-ului.
8.
MĂSURARE, ANALIZA ŞI IMBUNĂTĂŢIRE


1. Fiecare domeniu de activitate (structura organizatorică) din cadrul PRES COM îşi stabileşte propriile metode de monitorizare a satisfacţiei clienţilor, de monitorizare şi măsurare a proceselor şi produselor, de analiză a datelor.
2. Reprezentantul Managementului Calităţii  la nivel de organizaţie stabileşte şi implementează proceduri de Audit Intern, Controlul Produsului Neconform, Acţiuni Corective, Acţiuni Preventive, prin care realizează managementul acestor procese la nivel de organizaţie

Acest manual al calităţii descrie sistemul de management al PRES COM şi conformitatea acestuia cu cerinţele SR EN ISO 9001:2001. Acest manual este destinat:
·         utilizării interne: pentru comunicarea către toţi angajaţii PRES COM a politicii în domeniul calităţii şi a obiectivelor calităţii, pentru a-i familiariza cu metodele folosite pentru atingerea conformităţii cu cerinţele SR EN ISO 9001:2001, pentru facilitarea implementării, menţinerii sistemului de management al calităţii şi asigurarea continuităţii şi actualizării acestuia în condiţiile modificării condiţiilor de lucru, pentru asigurarea unei comunicări şi a unui control eficient al calităţii activităţilor şi documentelor care constituie baza sistemului de management al calităţii.

·         utilizării externe: pentru informarea clienţilor PRES COM şi a altor părţi interesate în legătură cu politica în domeniul calităţii al organizaţiei PRES COM, sistemul de management al calităţii implementat şi a evaluărilor privind conformitatea cu cerinţele SR EN ISO 9001:2001.

Sistemul de management al calităţii descris în continuare este conform cu cerinţele standardului român SR EN ISO 9001:2001

      1.  DOMENIUL DE APLICARE

Înfiinţată în anul 1991, SC PRES COM SRL a atins performanţe considerabile în cele trei domenii de activitate:

-       Comercializare de materiale de construcţii, cum ar fi cărămida, articole din tablă şi fier, articole tehnico-sanitare, centrale termice, articole de electrotehnică şi electrocasnice, articole pentru lucrări şi decoraţiuni interioare, prin complexele comerciale de materiale de construcţii Multipoll (Brasov si Fagaras) si punctele de lucru (Predeal, Prejmer si Bod).

-       Turism: cazare şi prestări servicii specifice (sală de conferinţe, saună, masaj, internet, bar, garderobă de schi şi parcare, etc.), alimentaţie pentru turism (restaurant), prin înfiinţarea în anul 2000 a Hotelului Miruna de patru stele, localizat în Poiana Braşov

-       Distribuţie de presă, comercializare de tutun, cosmetice, diverse articole de primă necesitate prin mai mult de 60 de chioşcuri amplasate în Braşov.



Domeniul de Activitate:
- comerţ cu materiale de construcţii
- distribuţie presă
- activităţi hoteliere

Elementele descrise în acest manual, procedurile sistemului calităţii şi instrucţiunile de lucru asociate constituie practici obligatorii pentru întregul personal al organizaţiei.
      
Avand în vedere caracterul standardului ISO 9001:2000 care permite modularea cerinţelor la specific, este permisă excluderea unor cerinţe care nu sunt specifice activităţii proprii şi/sau aplicabile în organizaţia noastră, cu precizarea că singurele cerinţe care pot fi excluse sunt cele menţionate la capitolul 7, ”Realizarea Produsului”. Aceste excluderi nu afectează abilitatea sau responsabilitatea organizaţiei.
Următoarele cerinţe din capitolul 7 al standardului SR EN ISO 9001:2001 nu au relevanţă pentru organizaţia noastră şi au fost excluse:

- din capitolul 7.3 Proiectare şi dezvoltare următoarele cerinţe: 7.3.1 Planificarea proiectării şi dezvoltării, 7.3.2           Elemente de intrare ale proiectării şi dezvoltării, 7.3.3 Elemente de ieşire ale proiectării şi dezvoltării, 7.3.4 Analiza proiectării şi dezvoltării, 7.3.5 Verificarea proiectării şi dezvoltării şi 7.3.6 Validarea proiectării şi dezvoltării fiind aplicabilă doar cerinţa 7.3.7 Modificarea proiectării pentru domeniul de activitate Hotel Miruna (restaurant/bloc alimentar) şi anume modificarea reţetelor culinare;


- 7.5.2. Validarea produsului, fiindcă organizaţia nu efectueză procese speciale, care trebuie verificate/validate.


2. REFERINŢE NORMATIVE
Sistemul de management al calităţii implementat în PRES COM este conform cu standardul  internaţional ISO 9001:2000, respectiv familia de standarde române:

SR EN ISO 9000:2001
Sisteme de management al calităţii – Cerinţe
SR EN ISO 9001:2001
Sisteme de management al calităţii – Principii esenţiale şi Vocabular
SR EN ISO 9004:2001
Sisteme de management al calităţii – Ghid pt. îmbunătăţirea performanţelor
SR EN ISO 19011:2003
Audituri referitoare la sisteme de management al calităţii şi mediului.

Alte referinţe normative aplicabile domeniilor de activitate sunt enumerate în Lista Reglementărilor Aplicabile ( 423-01-05)


3. DEFINIŢIE

PRES COM
Toate activităţile care se desfăşoară în PRES COM. În acest manual al calităţii, PRES COM este “Organizaţia” (cu cele trei domenii de activitate/structuri organizatorice) la care face referire standardul SR EN ISO 9001:2001.
  


    Calitate
Măsura în care un ansamblu de caracteristici (trasături distincte) intrinseci îndeplinesc cerinţele (nevoi sau aşteptări care sunt declarate, în general implicite sau obligatorii).

4.    SISTEM DE MANAGEMENT AL CALITĂŢII

4.1    Cerinţe generale
Managementul PRES COM se angajează să stabilească, documenteze, implementeze, menţină şi îmbunătăţească continuu sistemul de management al calităţii pentru a se asigura că produsele şi serviciile întrunesc cerinţele specificate. Sistemul de management al calităţii respectă cerinţele SR EN ISO 9001:2001.
Pentru a stabili modul în care cerinţele, aplicabile şi specificate, ale sistemului de management al calităţii vor fi îndeplinite, PRES COM stabileşte şi utilizează proceduri documentate ale sistemului de management al calităţii, instrucţiuni de lucru, în scopul asigurării identificării, definirii, controlului, verificării, măsurării, monitorizării şi analizării diferitelor procese ale sistemului de management al calităţii, privind eficacitatea implementării, punerii în aplicare şi a conformităţii cu SR EN ISO 9001:2001, a rezultatelor sistemului de management al calităţii în raport cu cerinţele şi îmbunătăţirea continuă.
Managementul PRES COM (pentru domeniile de activitate: comert cu materiale de constructie, distributie presa si activitati hoteliere):
a)      identifică procesele necesare sistemului de management al calităţii şi aplicarea acestora în  cadrul PRES COM; toate aceste procese sunt prezentate pentru cele 3 domenii de activitate în [Structura Documentaţiei Sistemului de Management al Calităţii 410-01];
b)      determină succesiunea şi interacţiunea acestor procese; reprezentarea grafică a succesiunii şi interacţiunii dintre procese se face în [Interacţiunea şi Succesiunea Proceselor in cadrul PRES COM 410-02]; [Interacţiunea şi Succesiunea Proceselor in cadrul PRES COM COMPLEX COMERCIAL MULTIPOLL D 410-02]; [Interacţiunea şi Succesiunea Proceselor in cadrul PRES COM HOTEL MIRUNA H 410-02]; [Interacţiunea şi Succesiunea Proceselor in cadrul PRES COM PRESA P 410-02];
c)      determină criteriile şi metodele necesare pentru a se asigura că atât operarea cât şi controlul proceselor în PRES COM sunt eficace, prin indicatorii de performanţă ai proceselor;
d)      asigură disponibilitatea resurselor şi a informaţiilor necesare pentru operarea şi monitorizarea acestor procese; de văzut procedura internă [Şedinţa de Analiză a Sistemului de Management al Calităţii D 560-01], [Şedinţa de Analiză a Sistemului de Management al Calităţii P 560-01]; [Şedinţa de Analiză a Sistemului de Management al Calităţii H 560-01];
e)      monitorizează, măsoară şi analizează aceste procese;
f)       implementează acţiunile necesare pentru a realiza rezultatele planificate şi pentru îmbunătăţirea continuă a proceselor; de văzut procedurile interne; [Acţiuni Corective 852-01], [Acţiuni Preventive-Idei de Îmbunătăţire continuă 851-01];
Pentru situaţiile în care unele procese sunt subcontractate unei terţe părţi, PRES COM se asigură că sunt identificate, stabilite şi implementate controalele necesare pentru asigurarea conformanţei cu cerinţele, controale identificate în cadrul sistemului de management al calităţii.

4.2 Cerinţe privind documentaţia

4.2.1 Generalităţi
Managementul PRES COM, prin Reprezentantul Managementului Calităţii la nivel de Organizaţie RMC(O) si Reprezentanţii Managementului Calităţii la nivel de domeniu de activitate (RMC), defineşte documentaţia sistemului de management al calităţii, inclusiv înregistrările relevante, necesare pentru a stabili, implementa şi menţine sistemul de management al calităţii şi pentru a susţine funcţionarea eficientă şi eficace a proceselor din PRES COM.
Documentaţia sistemului de management al calităţii PRES COM, include:
a) declaraţii documentate ale politicii în domeniul calităţii şi ale obiectivelor calităţii; vezi [Politica în domeniul calităţii 530-01] ;
b) manualul calităţii; vezi [Manualul Calităţii 422-01];
c) proceduri documentate cerute de prezentul Standard Internaţional; vezi [Structura Documentatiei Sistemului de Management al Calităţii 410-01];
d) documente necesare PRES COM pentru a se asigura de planificarea, operarea şi    controlul eficace ale proceselor sale; vezi [Structura Documentatiei Sistemului de Management al Calităţii 410-01];
e) înregistrări ale calităţii cerute de standardul internaţional în vigoare.
O procedură internă documentată a PRES COM este o procedură stabilită, documentată, implementată şi menţinută.
În scopul furnizării documentaţiei care să satisfacă cerinţele şi aşteptările părţilor interesate de sistemul de management al calităţii din PRES COM, se iau în considerare:
-       cerinţele contractuale provenite de la clienţi şi alte părţi interesate;
-       acceptarea standardelor internaţionale, naţionale, regionale şi al sectorului de activitate;
-       cerinţele relevante legale şi reglementare;
-       deciziile organizaţiei, etc.
Amploarea documentaţiei sistemului de management al calităţii este stabilită pentru: mărimea PRES COM, tipul activităţilor desfăşurate, complexitatea şi interacţiunea proceselor sale şi competenţa personalului din PRES COM.
Documentaţia sistemului de management al calităţii din PRES COM există atât pe suport informatic cât şi pe suport de hârtie.

4.2.2 Manualul calităţii
Reprezentanţii Managementului în PRES COM au responsabilitatea stabilirii şi menţinerii Manualului Calităţii. Manualul Calităţii evidenţiază cerinţele SR EN ISO 9001:2001, inclusiv justificări ale oricăror excluderi permise. Aceste excluderi se limitează la cerinţele conţinute în clauza 7 a standardului. De asemenea, manualul cuprinde şi o scurtă referire la responsabilităţile generale şi o scurtă descriere a interacţiunii proceselor sistemului de management al calităţii. Detalii suplimentare referitoare la procesele sistemului de management al calităţii se găsesc în procedurile sistemului calităţii şi procedurile operaţionale. Fiecare clauză din manual face referire la procedurile sistemului de management al calităţii, care la rândul lor  fac referire la proceduri operaţionale şi instrucţiuni de lucru. Aceste referiri sunt folosite ca bază de raportare pentru analiza documentelor şi auditurile calităţii.


4.2.3      Controlul documentelor
Prin procedura [Controlul Documentelor 423-01], Reprezentantul Managementului Calităţii (la nivel de organizaţie şi domeniu de activitate) PRES COM, se asigură că procedurile de pe fiecare nivel al sistemului de management al calităţii asigură controlul eficace al documentelor şi consistenţa operaţiilor sistemului de management al calităţii. Documentele controlate sunt identificate prin indicarea stadiului reviziei curente.
Manualul Calităţii (422-01), politica în domeniul calităţii (530-01), procedurile obligatorii ale Sistemului de Management al Calităţii din cadrul PRES COM sunt elaborate, aprobate, lansate, modificate de către RMC (O). La rândul lor, RMC (domeniu de activitate) distribuie procedurile obligatorii persoanelor implicate, anunţă RMC (organizaţie) despre intenţiile de modificare a acestor documente, convocându-se, astfel o şedinţă între RMC (organizaţie şi domenii de activitate). 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu