Ordonanta de urgenta 111
din 14 decembrie 2011 (OUG 111/2011)
Avand in vedere Directiva 2002/19/CE a
Parlamentului European si a Consiliului din 7 martie 2002 privind accesul la
retelele de comunicatii electronice si la infrastructura asociata, precum si
interconectarea acestora (Directiva privind accesul),
avand
in vedere Directiva 2002/20/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 7
martie 2002 privind autorizarea retelelor si serviciilor de comunicatii
electronice (Directiva privind autorizarea),
avand
in vedere Directiva 2002/21/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 7
martie 2002 privind un cadru de reglementare comun pentru retelele si
serviciile de comunicatii electronice (Directiva-cadru),
avand
in vedere Directiva 2002/22/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 7
martie 2002 privind serviciul universal si drepturile utilizatorilor cu privire
la retelele si serviciile electronice de comunicatii (Directiva privind
serviciul universal),
avand in vedere modificarile
survenite asupra textului directivelor indicate mai sus ca urmare a adoptarii
Directivei 2009/136/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 25
noiembrie 2009 de modificare a Directivei 2002/22/CE privind serviciul
universal si drepturile utilizatorilor cu privire la retelele si serviciile de
comunicatii electronice, a Directivei 2002/58/CE privind prelucrarea datelor
personale si protejarea confidentialitatii in sectorul comunicatiilor publice
si a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 privind cooperarea dintre autoritatile
nationale insarcinate sa asigure aplicarea legislatiei in materie de protectie
a consumatorului, respectiv a Directivei 2009/140/CE a Parlamentului European
si a Consiliului din 25 noiembrie 2009 de modificare a directivelor 2002/21/CE
privind un cadru de reglementare comun pentru retelele si serviciile de
comunicatii electronice, 2002/19/CE privind accesul la retelele de comunicatii
electronice si la infrastructura asociata, precum si interconectarea acestora
si 2002/20/CE privind autorizarea retelelor si serviciilor de comunicatii
electronice,
avand in vedere Directiva
97/7/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 20 mai 1997 privind
protectia consumatorilor cu privire la contractele la distanta,
tinand cont de faptul ca
obligatia Romaniei, in calitate de stat membru al Uniunii Europene, de a
asigura transpunerea Directivei 2009/140/CE si a Directivei 2009/136/CE in
legislatia nationala pana cel tarziu la data de 25 mai 2011 nu a fost dusa la
indeplinire,
intrucat, ca urmare a
nerespectarii termenului de transpunere a Directivei 2009/140/CE si a
Directivei 2009/136/CE, Comisia Europeana a declansat proceduri prealabile
actiunii in constatarea neindeplinirii obligatiilor in temeiul art. 258 din
Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, Romania primind din partea
Comisiei Europene in data de 18 iulie 2011 Notificarea de punere in intarziere
in cauzele nr. 2011/0939, respectiv nr. 2011/0940,
intrucat in data de 24
noiembrie 2011 Comisia Europeana a emis avizul motivat in cauzele mentionate,
ultima etapa precontencioasa a actiunii in constatarea neindeplinirii
obligatiilor, stabilind in acest sens data de 25 ianuarie 2012 ca termen de
conformare si de comunicare a masurilor de transpunere a acestor directive,
inainte de a sesiza Curtea de Justitie a Uniunii Europene,
tinand cont de faptul ca o
intarziere suplimentara in ceea ce priveste respectarea obligatiei de
comunicare a masurilor de transpunere poate atrage inaintarea la Curtea de
Justitie a Uniunii Europene de catre Comisia Europeana impotriva Romaniei a
actiunii in constatarea neindeplinirii obligatiilor, in temeiul art. 258 din
Tratatul privind functionarea Uniunii Europene,
tinand seama de faptul ca
Directiva 2009/140/CE si Directiva 2009/136/CE au prevazut drepturi in favoarea
utilizatorilor finali intr-un mod suficient de concret si de detaliat astfel
incat prin neasigurarea efectivitatii unor astfel de drepturi, consecinta a netranspunerii
in termen a directivelor indicate, se afecteaza indeosebi in mod direct
interesele utilizatorilor finali de servicii de comunicatii electronice,
tinand cont de faptul ca, potrivit art. 260 alin. (2) si (3) din
Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, raspunderea Romaniei pentru
incalcarea obligatiilor de a transpune Directiva 2009/140/CE si Directiva
2009/136/CE se poate concretiza atat in plata unei sume forfetare, cat si a
unor penalitati cu titlu cominatoriu care se vor calcula de la termenul de
conformare stabilit in avizul motivat,
avand in vedere faptul ca prin
Comunicarea Comisiei Europene SEC (2011) 1.024 din 1 septembrie 2011 a fost
stabilita pentru Romania suma minima forfetara de 1.710.000 euro, iar valoarea
factorului national "n" pentru calcularea penalitatilor cominatorii
este de 3,29, penalitatile putand fi cuprinse intre, aproximativ, 2.000-130.000
euro/zi de intarziere, ceea ce, tinand seama de intarzierea semnificativa a
transpunerii Directivei 2009/140/CE si a Directivei 2009/136/CE, ar putea avea
un impact important asupra bugetului de stat,
luand in considerare faptul ca
aceste elemente vizeaza interesul public, constituind situatii de urgenta si
extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata,
in temeiul art.
115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Vezi și
VIRUSUL
- SPAIMA OMENIRII
PERMISUL
DE ȘEDERE
Robotul
ADN ar putea ucide celulele canceroase
Fii
propriul tău nutriționist
Planet
REBOOT
Ttatăl
fondator al Uniunii Europene.
Colonizarea
de pe Marte !
Ne
pregătim pentru Marte
Robot
pe Marte
Ce
să mai citim?
Tatăl
fondator al Uniunii Europene.
Colonizarea
de pe Marte !
Ne
pregătim pentru Marte
Colonizarea
Marte poate determina umanitatea să-și modifice ADN-ul ?
Cine
mai urăște să poarte mască?
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art.
1. -
(1) Prezenta ordonanta de
urgenta are ca obiect:
a) stabilirea cadrului general de
reglementare a activitatilor privind retelele si serviciile de comunicatii
electronice, a regimului autorizarii acestor activitati, precum si a masurilor
destinate promovarii concurentei pe piata retelelor si serviciilor de
comunicatii electronice;
b) stabilirea cadrului de reglementare a
relatiilor dintre operatori, dintre furnizorii de servicii de comunicatii
electronice si dintre operatori si furnizorii de servicii de comunicatii
electronice in ceea ce priveste accesul la retelele publice de comunicatii
electronice si la facilitatile si serviciile asociate;
c) stabilirea drepturilor si obligatiilor
operatorilor si ale persoanelor care solicita interconectarea sau accesul la
retelele instalate, operate, controlate sau puse la dispozitie de catre acestia
sau la facilitatile ori serviciile asociate acestor retele;
d) stabilirea cadrului de reglementare a relatiilor
dintre furnizorii de retele si servicii de comunicatii electronice, pe de o
parte, si utilizatorii finali, pe de alta parte;
e) asigurarea dreptului utilizatorilor
finali de a avea acces la serviciile incluse in sfera serviciului universal.
(2) Prezenta ordonanta de
urgenta reglementeaza, in principal:
a) drepturile si obligatiile furnizorilor
de retele si de servicii de comunicatii electronice;
b) regimul resurselor limitate;
c) drepturile utilizatorilor finali;
d) serviciul universal;
e) obligatiile furnizorilor de retele si
servicii de comunicatii electronice cu putere semnificativa pe piata.
Art.
2. -
In exercitarea
atributiilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, Autoritatea Nationala
pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, denumita in continuare
ANCOM sau autoritatea de reglementare, realizeaza obiectivele prevazute in
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
22/2009 privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru
Administrare si Reglementare in Comunicatii, aprobata prin Legea nr.
113/2010, cu modificarile ulterioare.
Art.
3. -
(1) Dispozitiile prezentei
ordonante de urgenta nu se aplica in cazul furnizarii retelelor si serviciilor
de comunicatii electronice de catre institutiile sau autoritatile publice din
cadrul sistemului national de aparare, ordine publica si siguranta nationala,
potrivit competentelor legale acordate in acest scop, precum si retelelor si
serviciilor de comunicatii electronice destinate reprezentantelor diplomatice
ale Romaniei in strainatate, care se realizeaza pe baza unor reglementari
speciale.
(2) Furnizarea unor retele
publice de comunicatii electronice sau servicii de comunicatii electronice
destinate publicului catre institutiile sau autoritatile publice din cadrul
sistemului national de aparare, ordine publica si siguranta nationala, in
calitate de utilizatori finali, se realizeaza in conditiile prezentei ordonante
de urgenta.
Art.
4. -
(1) In intelesul prezentei
ordonante de urgenta, urmatorii termeni se definesc astfel:
1. autorizare generala - cadrul juridic ce
stabileste drepturile privind furnizarea de retele si servicii de comunicatii
electronice, precum si obligatiile specifice in domeniul comunicatiilor
electronice, in conditii ce se pot aplica tuturor sau anumitor categorii de
retele ori servicii de comunicatii electronice;
2. utilizator - orice persoana fizica sau
juridica care utilizeaza ori solicita un serviciu de comunicatii electronice
destinat publicului;
3. abonat - orice persoana fizica sau
juridica care a incheiat un contract pentru furnizarea unor servicii de
comunicatii electronice destinate publicului oferite de un furnizor de astfel
de servicii, indiferent daca plata se realizeaza in avans ori ulterior
furnizarii serviciilor;
4. utilizator final - orice utilizator care
nu furnizeaza retele publice de comunicatii electronice sau servicii de
comunicatii electronice destinate publicului;
5. consumator - orice persoana fizica care
utilizeaza sau solicita un serviciu de comunicatii electronice destinat
publicului in alte scopuri decat cele ale activitatii sale comerciale ori
profesionale;
6. retea de comunicatii electronice -
sistemele de transmisie si, acolo unde este cazul, echipamentele de comutare
sau rutare si alte resurse, inclusiv elementele de retea care nu sunt active,
care permit transportul semnalelor prin cablu, prin unde radio, prin mijloace
optice ori alte mijloace electromagnetice, incluzand retelele de comunicatii
electronice prin satelit, retelele terestre fixe, cu comutare de circuite si cu
comutare de pachete, inclusiv internet, si mobile, retelele electrice, in
masura in care sunt utilizate pentru transmiterea de semnale, retelele
utilizate pentru transmisia serviciilor de programe audiovizuale si retelele de
televiziune prin cablu, indiferent de tipul de informatie transmisa;
7. furnizarea unei retele de comunicatii
electronice - instalarea, operarea, controlul sau punerea la dispozitie a unei
retele de comunicatii electronice;
8. furnizor de retele de comunicatii electronice - o
persoana a carei activitate consta, in tot sau in parte, in furnizarea unei
retele de comunicatii electronice in conditiile regimului de autorizare
generala;
9. serviciu de comunicatii electronice - un
serviciu, furnizat, de regula, contra cost, care consta, in intregime sau in
principal, in transmiterea semnalelor prin retelele de comunicatii electronice,
incluzand serviciile de telecomunicatii si pe cele prin retelele utilizate
pentru transmisia serviciilor de programe audiovizuale, dar fara a include
serviciile prin care se furnizeaza continutul informatiei transmise prin
intermediul retelelor ori serviciilor de comunicatii electronice sau se
exercita controlul editorial asupra acestui continut; de asemenea, nu se includ
serviciile societatii informationale, definite la art. 1 pct. 1 din Legea nr.
365/2002 privind comertul electronic, republicata, care nu
constau, in intregime sau in principal, in transmiterea semnalelor prin
retelele de comunicatii electronice;
10. retea publica de comunicatii
electronice - o retea de comunicatii electronice care este utilizata, in
intregime sau in principal, pentru furnizarea de servicii de comunicatii
electronice destinate publicului;
11. interferenta - efectul unei energii
nedorite care apare la receptia intr-o retea de comunicatii electronice ce
utilizeaza spectrul radio, energie cauzata de o emisie sau de un fenomen de
radiatie ori de inductie, care se manifesta prin orice fel de degradare a
performantelor retelei si care poate conduce la interpretarea eronata a
informatiilor sau la pierderea acestora, informatii care ar fi putut fi
obtinute in absenta unei asemenea energii nedorite;
12. interferenta prejudiciabila -
interferenta care pericliteaza ori produce o degradare substantiala a
parametrilor de functionare a unui serviciu de radionavigatie sau a altor
servicii de radiocomunicatii, inclusiv a celor destinate sigurantei vietii ori
care, in orice mod, afecteaza, obstructioneaza sau intrerupe in mod grav si
repetat un serviciu de radiocomunicatii, care opereaza in conformitate cu
dispozitiile legale internationale, ale Uniunii Europene ori cele nationale;
13. interferenta admisibila - interferenta observata
ori calculata care corespunde criteriilor prevazute in dispozitiile legale
internationale, ale Uniunii Europene sau cele nationale;
14. atribuirea unei benzi de frecvente -
desemnarea unei anumite benzi de frecvente din cadrul Tabelului national de
atribuire a benzilor de frecvente radio, denumit in continuare TNABF, in scopul
utilizarii acesteia de catre unul sau mai multe servicii de radiocomunicatii
terestre ori spatiale sau de catre serviciul de radioastronomie, in conditii
determinate;
15. alocarea unei frecvente sau a unui
canal radio - nominalizarea utilizatorului sau a categoriei de utilizatori ai
unei frecvente ori ai unui canal radio, intr-o anumita arie geografica si in
conditii determinate;
16. asignarea unei frecvente sau a unui
canal radio - autorizarea unei statii de radiocomunicatii in vederea utilizarii
unei frecvente sau a unui canal radio in conditii determinate;
17. spectru de frecvente radio/spectru
radio - portiunea din spectrul electromagnetic care cuprinde undele radio ale
caror frecvente sunt situate intre 9 kHz si 3.000 GHz;
18. frecvente radio cu utilizare
neguvernamentala - frecvente radio destinate, conform TNABF, exclusiv
utilizarii in scopul furnizarii de retele si servicii de comunicatii
electronice in sensul prevederilor prezentei ordonante de urgenta;
19. frecvente radio cu utilizare
guvernamentala - frecvente radio destinate, conform TNABF, exclusiv utilizarii
in interes guvernamental de catre institutiile competente din cadrul sistemului
national de aparare, ordine publica si siguranta nationala;
20. frecvente radio in partaj
neguvernamental/ guvernamental - frecvente radio destinate, conform TNABF,
utilizarii in comun, partajate, atat de catre utilizatori neguvernamentali, cat
si de catre utilizatori guvernamentali;
21. radiocomunicatii - comunicatii
electronice realizate prin intermediul spectrului de frecvente radio;
22. serviciu de radiocomunicatii - serviciu
de comunicatii electronice realizat exclusiv prin intermediul frecventelor
radio;
23. piata transnationala - piata identificata de
Comisia Europeana, care acopera teritoriul Uniunii Europene sau o parte
substantiala a acestuia, dar mai mult decat teritoriul unui stat membru;
24. facilitati asociate - acele servicii
asociate, infrastructuri fizice ori alte facilitati sau elemente asociate unei
retele de comunicatii electronice ori unui serviciu de comunicatii electronice,
care permit sau sustin furnizarea de servicii prin intermediul retelei
respective ori al serviciului respectiv sau au un astfel de potential; includ,
printre altele, cladirile si accesul in cladiri, cablajele din cladiri,
antenele, turnurile si alte constructii- suport, canalizatia, conductele,
pilonii, gurile de vizitare si cabinetele;
25. servicii asociate - acele servicii
asociate unei retele de comunicatii electronice sau unui serviciu de
comunicatii electronice care permit ori sustin furnizarea serviciilor prin
intermediul retelei respective sau al serviciului respectiv ori au un astfel de
potential si care includ, printre altele, conversia numerelor sau sistemele cu
o functie echivalenta, sistemele de acces conditionat, ghidurile electronice de
programe si serviciile de localizare, identificare si prezenta;
26. sistem de acces conditionat - orice
modalitate tehnica sau dispozitiv prin intermediul caruia accesul sub o forma
inteligibila la un serviciu protejat de transmitere a serviciilor de programe
de televiziune sau radiodifuziune se poate face in mod restrictionat, pe baza
de abonament ori pe baza altei forme de autorizare individuala prealabila;
27. operator - o persoana care instaleaza,
opereaza, controleaza sau pune la dispozitie tertilor o retea publica de
comunicatii electronice sau facilitati asociate ori o persoana care este
autorizata in acest sens;
28. acces - punerea la dispozitia unui tert
de facilitati sau servicii, in conditii determinate, in mod exclusiv ori
neexclusiv, care ii sunt necesare in scopul furnizarii de servicii de comunicatii
electronice, inclusiv atunci cand sunt utilizate pentru transmisia serviciilor
societatii informationale sau a serviciilor de programe audiovizuale; accesul
cuprinde, printre altele:
a) accesul la elemente ale retelei si la facilitati
asociate, care poate implica conectarea echipamentelor, prin mijloace fixe sau
nonfixe, inclusiv accesul la bucla locala si la facilitatile si serviciile
necesare pentru a furniza servicii prin bucla locala;
b) accesul la infrastructura fizica,
inclusiv cladiri, conducte si piloni;
c) accesul la sisteme software relevante,
inclusiv la sistemele de asistenta operationala;
d) accesul la sistemele de informatii sau
bazele de date pentru pregatirea comenzilor, punerea la dispozitie, comenzi,
intretinere si solicitari de reparatii, precum si facturare;
e) accesul la sisteme de conversie a
numerelor sau la sistemele care au o functionalitate echivalenta;
f) accesul la retele fixe si mobile, in
special pentru roaming;
g) accesul la sistemele de acces
restrictionat pentru serviciile de televiziune digitala;
h) accesul la serviciile de retele
virtuale;
29. interconectare - legatura fizica si
logica realizata intre retele publice de comunicatii electronice pentru a
permite comunicarea dintre utilizatorii retelelor sau accesul la servicii;
serviciile pot fi furnizate de catre partile implicate sau de catre alte parti
care au acces la reteaua respectiva; interconectarea este o forma specifica de
acces realizata de operatorii de retele publice de comunicatii;
30. serviciu de televiziune pe ecran lat -
un serviciu de televiziune care consta, in totalitate sau partial, in programe
produse si editate pentru a fi afisate pe ecranul lat; formatul 16:9 este
formatul de referinta pentru serviciile de televiziune pe ecran lat;
31. bucla locala - circuitul fizic dintre
punctul terminal al retelei si repartitorul principal sau elementul echivalent
dintr-o retea publica fixa;
32. subbucla locala - portiunea din bucla
locala care conecteaza punctul terminal al retelei de comunicatii electronice
cu un punct de concentrare sau cu un punct de acces intermediar determinat
dintr-o retea publica fixa de comunicatii electronice;
33. acces total la bucla sau subbucla
locala - utilizarea de catre beneficiar a intregii capacitati a buclei sau
subbuclei locale, fara a se modifica proprietatea buclei sau subbuclei locale;
34. acces partajat la bucla sau subbucla locala - utilizarea
de catre beneficiar a unei parti specificate din capacitatea buclei sau
subbuclei locale, cum ar fi o parte a frecventei sau a unui echivalent, fara a
fi perturbat serviciul oferit initial si fara a se modifica proprietatea buclei
sau subbuclei locale;
35. colocare - furnizarea spatiului fizic
si a resurselor tehnice necesare instalarii si conectarii, in scopul unei
functionari corespunzatoare a echipamentului relevant apartinand beneficiarului
acestei forme de acces;
36. serviciu de telefonie destinat
publicului - serviciu pus la dispozitia publicului care permite initierea si
primirea, in mod direct sau indirect, de apeluri nationale ori nationale si
internationale prin utilizarea unui numar sau unor numere din planul national
ori international de numerotatie;
37. apel - conexiunea stabilita prin
intermediul unui serviciu de comunicatii electronice destinat publicului, care
permite comunicarea bidirectionala;
38. post telefonic public cu plata - postul
telefonic pus la dispozitia publicului, pentru utilizarea caruia plata se
realizeaza in numerar, prin carti de credit sau debit, cartele preplatite,
inclusiv cartele utilizabile pe baza de coduri de apelare;
39. numar geografic - numarul stabilit
conform planului national de numerotatie, in cuprinsul caruia una sau mai multe
cifre au semnificatie geografica utilizata pentru rutarea apelurilor catre
locatia fizica la care se afla punctul terminal al retelei;
40. punct terminal al retelei - punctul
fizic la care unui abonat i se furnizeaza accesul la o retea publica de
comunicatii electronice; in cazul retelelor care utilizeaza comutarea sau rutarea,
punctul terminal este identificat prin intermediul unei adrese specifice de
retea, care poate fi asociata numarului ori numelui unui abonat;
41. numar nongeografic - numarul stabilit
conform planului national de numerotatie, care nu este numar geografic;
constituie numere nongeografice, printre altele, numerele alocate serviciilor
de comunicatii electronice la puncte mobile, numerele cu acces gratuit si
numerele pentru servicii cu tarif special;
42. portabilitatea numerelor - posibilitatea unui abonat de
a-si pastra, la cerere, numarul asignat din planul national de numerotatie
atunci cand schimba furnizorul de servicii de comunicatii electronice;
43. serviciu universal - setul minim de
servicii stabilite de prezenta ordonanta de urgenta, de o calitate determinata,
care este disponibil tuturor utilizatorilor finali, indiferent de localizarea
geografica si la un tarif accesibil;
44. obligatii privind serviciul universal -
obligatii specifice impuse unui furnizor de retele sau de servicii de
comunicatii electronice care privesc furnizarea de retele si servicii intr-o
anumita arie geografica, inclusiv, acolo unde este cazul, aplicarea unor tarife
comune prin stabilirea unei medii in aria geografica respectiva ori asigurarea
unor optiuni tarifare specifice pentru persoanele cu venituri scazute sau cu
nevoi sociale speciale;
45. furnizor de serviciu universal -
furnizorul de retele sau servicii de comunicatii electronice caruia i s-au
impus de catre ANCOM obligatii privind serviciul universal;
46. contract la distanta - contractul de
furnizare a unor servicii de comunicatii electronice destinate publicului sau a
unor servicii de acces si conectare la retele publice de comunicatii
electronice, incheiat cu utilizatorii finali, care utilizeaza in mod exclusiv,
inainte si la incheierea acestuia, unul sau mai multe mijloace de comunicatie
la distanta;
47. mijloc de comunicatie la distanta -
orice mijloc care poate fi utilizat pentru incheierea unui contract privind
furnizarea unor servicii de comunicatii electronice destinate publicului sau
unor servicii de acces si conectare la retele publice de comunicatii
electronice si care nu necesita prezenta fizica simultana a celor doua parti;
48. abuz - orice practica implicand
utilizarea unei retele publice de comunicatii electronice sau unui serviciu de
comunicatii electronice destinat publicului, care reprezinta o incalcare a
legislatiei din domeniul comunicatiilor electronice sau a altor prevederi
legale ori care determina un disconfort semnificativ utilizatorilor finali;
49. codare - operatie prin care semnalul initial este
transformat la emisie astfel incat acesta sa poata fi restabilit la receptie
numai daca se cunoaste algoritmul de codare;
50. decodare - operatie prin care la
receptie este restabilit semnalul initial cunoscandu-se algoritmul de codare;
51. introducere pe piata - actiunea de a
face disponibil, pentru prima data, contra cost sau gratuit, un echipament
destinat consumatorilor pentru receptionarea semnalelor digitale de
televiziune, in vederea distribuirii si/sau utilizarii;
52. echipament de televiziune digitala
avansata - dispozitiv utilizat pentru conectarea la receptorul de televiziune
sau integrat in receptorul de televiziune digitala, capabil sa receptioneze
servicii de televiziune digitala interactiva;
53. interfata de programare a aplicatiei -
interfata software intre aplicatii, pusa la dispozitie de radiodifuzori sau de
furnizorii de servicii, si resursele din echipamentele de televiziune digitala
avansata pentru serviciile de difuzare sub forma digitala a programelor de
televiziune si radio (application program interface - API).
(2) In cuprinsul prezentei
ordonante de urgenta sunt, de asemenea, aplicabile definitiile relevante
prevazute la art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
34/2008 privind organizarea si functionarea Sistemului national
unic pentru apeluri de urgenta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
160/2008, la art. 2 din Legea nr.
506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si
protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice, cu
completarile ulterioare, la art. 1 din Legea nr.
365/2002, republicata, si la art. 1 din Legea audiovizualului nr.
504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAPITOLUL II
Autorizarea furnizarii de retele si servicii de comunicatii electronice
Art.
5. -
Furnizarea retelelor si
serviciilor de comunicatii electronice este libera si se realizeaza in
conditiile regimului de autorizare generala, in conformitate cu prevederile
prezentului capitol.
Art.
6. -
(1) In scopul realizarii unei
evidente oficiale a furnizorilor, orice persoana care intentioneaza sa
furnizeze retele sau servicii de comunicatii electronice are obligatia sa
transmita ANCOM o notificare, in forma prevazuta la alin. (3), cu exceptia
cazurilor prevazute la art. 7.
(2) Persoanele straine care
furnizeaza servicii de comunicatii electronice transfrontaliere destinate
publicului catre utilizatorii finali aflati pe teritoriul national au obligatia
sa transmita ANCOM notificarea prevazuta la alin. (1).
(3) ANCOM stabileste si
actualizeaza formularul-tip al notificarii, cuprinzand informatiile pe care
orice persoana care intentioneaza sa furnizeze retele sau servicii de comunicatii
electronice are obligatia sa le comunice pentru a beneficia de autorizatia
generala. Aceste informatii sunt grupate in urmatoarele categorii:
a) date necesare identificarii furnizorului
si comunicarii eficiente cu acesta;
b) descrierea tipurilor de retele sau de
servicii pe care persoana in cauza intentioneaza sa le furnizeze;
c) data estimativa a inceperii activitatii.
(4) Persoana care a realizat
notificarea in conditiile prevazute la alin. (1) si (3) este autorizata sa
furnizeze tipurile de retele si de servicii pe care le-a indicat in notificare,
avand drepturile si obligatiile corespunzatoare prevazute in autorizatia
generala.
(5) Orice modificare a
datelor prevazute la alin. (3) trebuie notificata ANCOM in termen de 10 zile.
(6) Persoanelor carora li s-a
retras dreptul de a furniza retele sau servicii de comunicatii electronice li
se revoca dreptul de a utiliza frecvente radio, resurse de numerotatie sau alte
categorii de resurse tehnice, acolo unde este cazul, si nu mai pot beneficia de
autorizatia generala pe o perioada de 3 ani de la retragerea dreptului.
Art.
7. -
(1) Persoanele care
intentioneaza sa furnizeze exclusiv pentru nevoi proprii retele sau servicii de
comunicatii electronice nu au obligatia transmiterii notificarii prevazute la
art. 6.
(2) Persoanelor prevazute la
alin. (1) li se aplica drepturile si obligatiile prevazute in autorizatia
generala, precum si prevederile referitoare la retragerea dreptului de a
furniza retele sau servicii de comunicatii electronice ori a dreptului de a
utiliza frecvente radio.
(3) Persoanele care solicita
acces sau interconectare furnizorilor de retele si servicii de comunicatii
electronice din Romania nu trebuie sa se supuna procedurii de autorizare
generala prevazute la art. 6 daca nu furnizeaza servicii sau nu opereaza retele
pe teritoriul national.
(4) ANCOM poate stabili alte
tipuri de retele sau servicii de comunicatii electronice pentru a caror
furnizare nu este necesara transmiterea notificarii prevazute la art. 6.
Art.
8. -
(1) ANCOM elaboreaza si
actualizeaza autorizatia generala pentru tipurile de retele si de servicii,
prin care stabileste conditiile in care acestea pot fi furnizate, determinand
astfel drepturile si obligatiile care revin furnizorilor fiecarui tip de retea
sau de serviciu.
(2) Conditiile stabilite
potrivit alin. (1) vor fi obiectiv justificate in raport cu tipul de retea sau
de serviciu in cauza, nediscriminatorii, proportionale si transparente. Acestea
pot viza:
a) contributii financiare pentru sustinerea
serviciului universal;
b) plata tarifului de monitorizare anual,
in conformitate cu dispozitiile cap. X;
c) interoperabilitatea serviciilor si
interconectarea retelelor;
d) accesibilitatea pentru utilizatorii
finali a resurselor de numerotatie din Planul national de numerotatie, din
Spatiul european de numerotatie telefonica, a numerelor internationale
universale gratuite si, acolo unde este fezabil din punct de vedere economic si
tehnic, a resurselor de numerotatie din planurile nationale de numerotatie ale
altor state membre ale Uniunii Europene, precum si alte conditii impuse in
conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgenta;
e) cerinte privind protectia mediului,
planurile de urbanism si amenajare a teritoriului, precum si cerinte si
conditii legate de acordarea dreptului de acces pe proprietatea publica sau
privata, colocare si utilizarea partajata a infrastructurii, inclusiv, daca
este cazul, garantiile de ordin financiar ori tehnic necesare pentru a asigura
executarea corespunzatoare a lucrarilor de infrastructura;
f) obligatii privind transmisia serviciilor de programe
prin retele de comunicatii electronice, in conformitate cu prevederile
legislatiei din domeniul audiovizualului;
g) prelucrarea datelor cu caracter personal
si protectia vietii private in domeniul comunicatiilor electronice, conform
legislatiei nationale in domeniu;
h) protectia utilizatorilor finali in
domeniul comunicatiilor electronice si conditii privind asigurarea
accesibilitatii serviciilor de comunicatii electronice pentru utilizatorii
finali cu dizabilitati;
i) restrictii privind transmiterea
continutului ilegal si vatamator, in conformitate cu prevederile legale
aplicabile in domeniul comertului electronic si al audiovizualului;
j) informatii care trebuie furnizate in
temeiul art. 6 alin. (3) si al art. 120;
k) interceptarea legala a comunicatiilor de
catre autoritatile si institutiile abilitate in acest sens, inclusiv suportarea
de catre furnizorii de retele sau de servicii de comunicatii electronice a
costurilor aferente, si asigurarea confidentialitatii prin sisteme proprii,
acreditate in conditiile actelor normative in vigoare;
l) furnizarea retelelor si a serviciilor de
comunicatii electronice pe durata situatiilor generate de producerea unei
calamitati naturale ori a unui sinistru deosebit de grav, in vederea asigurarii
comunicatiilor dintre agentiile specializate de interventie si celelalte
autoritati publice implicate in gestionarea situatiei create, inclusiv conditiile
de utilizare a retelelor si a serviciilor de comunicatii electronice pentru
comunicarea de catre autoritatile publice a avertizarilor care privesc
amenintari iminente si pentru limitarea consecintelor catastrofelor majore;
m) masuri privind limitarea efectelor
campurilor electromagnetice generate de retelele de comunicatii electronice, in
conditiile legii;
n) obligatii privind acordarea accesului,
altele decat cele prevazute la art. 100-105;
o) mentinerea integritatii retelelor
publice de comunicatii electronice, inclusiv prin conditii care sa impiedice
producerea interferentelor prejudiciabile intre retele sau servicii de
comunicatii electronice;
p) asigurarea securitatii retelelor publice de comunicatii
electronice impotriva accesului neautorizat;
q) conditii de utilizare a frecventelor
radio care sunt supuse doar regimului de autorizare generala, in conformitate
cu prevederile art. 23 alin. (3);
r) masuri destinate asigurarii respectarii
standardelor sau specificatiilor tehnice, potrivit art. 8 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 22/2009, aprobata prin Legea nr. 113/2010, cu
modificarile ulterioare;
s) obligatii de transparenta impuse
furnizorilor de servicii de comunicatii electronice privind asigurarea
conectivitatii intre utilizatorii finali, in vederea atingerii obiectivelor
prevazute la art. 4-61 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
22/2009, aprobata prin Legea nr. 113/2010, cu modificarile
ulterioare, inclusiv orice conditii care limiteaza accesul sau utilizarea
anumitor servicii sau aplicatii, in cazurile in care astfel de conditii sunt
permise de cadrul legal, si, acolo unde este justificat si proportional,
privind asigurarea accesului autoritatii de reglementare la informatiile
necesare pentru verificarea respectarii acestor obligatii.
Art.
9. -
(1) ANCOM modifica autorizatia
generala, cu respectarea principiilor obiectivitatii si proportionalitatii,
numai dupa parcurgerea procedurii de consultare prevazute la art. 135 si numai
in urmatoarele situatii:
a) aceasta decizie este necesara pentru
respectarea obligatiilor care decurg dintr-un acord international la care
Romania este parte;
b) circumstantele in care autorizatia
generala a fost emisa s-au modificat.
(2) ANCOM revoca autorizatia
generala, cu respectarea principiilor obiectivitatii si proportionalitatii,
numai in urmatoarele situatii:
a) aceasta decizie este necesara pentru
respectarea obligatiilor care decurg dintr-un acord international la care
Romania este parte;
b) in vederea protejarii interesului
public, atunci cand circumstantele in care autorizatia generala a fost emisa
s-au modificat.
(3) Revocarea autorizatiei
generale in cazurile stabilite la alin. (2) se realizeaza numai dupa
parcurgerea procedurii de consultare prevazute la art. 135.
Art.
10. -
(1) Persoanele autorizate in
conditiile art. 6 sa furnizeze retele sau servicii de comunicatii electronice
beneficiaza de dreptul de acces pe proprietati, in conditiile prevazute in
legislatia in vigoare.
(2) Persoanele autorizate in
conditiile art. 6 sa furnizeze retele publice de comunicatii electronice sau
servicii de comunicatii electronice destinate publicului beneficiaza si de
urmatoarele drepturi:
a) dreptul de a negocia si de a incheia
acorduri de acces sau de interconectare cu orice alti furnizori autorizati de
retele publice de comunicatii electronice ori de servicii de comunicatii
electronice destinate publicului, in conditiile art. 11 si 12;
b) dreptul de a fi desemnat ca furnizor de
serviciu universal, in conditiile prezentei ordonante de urgenta.
(3) La cerere sau din oficiu,
ANCOM elibereaza in cel mult 7 zile un certificat-tip prin care se atesta ca
persoana respectiva a trimis o notificare in conditiile art. 6 si in care se
prezinta conditiile in care aceasta persoana beneficiaza de dreptul de acces pe
proprietati si de dreptul de a negocia acorduri de acces sau de interconectare.
Art.
11. -
Incheierea acordurilor de
acces si interconectare se realizeaza, in conditiile legii, potrivit
principiilor libertatii contractuale si negocierii cu buna-credinta a
conditiilor tehnice si comerciale ale acestora, cu respectarea dispozitiilor
prezentei ordonante de urgenta.
Art.
12. -
(1) Pentru a se asigura
furnizarea si interoperabilitatea serviciilor de comunicatii electronice
destinate publicului, orice operator al unei retele publice de comunicatii
electronice are:
a) dreptul de a negocia un acord de
interconectare cu orice alt operator al unei retele publice de comunicatii
electronice, in vederea furnizarii de servicii de comunicatii electronice destinate
publicului, inclusiv a serviciilor de comunicatii electronice accesibile
utilizatorilor prin intermediul unei alte retele publice de comunicatii
electronice interconectate cu reteaua oricaruia dintre cei 2 operatori;
b) obligatia, la cererea unui tert
autorizat in conditiile prezentei ordonante de urgenta, de a negocia un acord
de interconectare cu solicitantul in cauza, in vederea furnizarii de servicii
de comunicatii electronice destinate publicului, inclusiv a serviciilor de
comunicatii electronice accesibile utilizatorilor prin intermediul unei alte
retele publice de comunicatii electronice interconectate cu reteaua oricareia
dintre parti.
(2) Operatorii vor oferi
acces si interconectare in conformitate cu obligatiile stabilite de autoritatea
de reglementare potrivit dispozitiilor art. 100 sau 105.
(3) Retelele publice de
comunicatii electronice instalate in vederea furnizarii de servicii de
televiziune digitala trebuie sa indeplineasca conditiile tehnice necesare in
vederea furnizarii serviciilor sau programelor de televiziune pe ecran lat.
(4) Operatorii care
receptioneaza si retransmit servicii sau programe de televiziune pe ecran lat
au obligatia de a pastra formatul respectiv.
(5) Informatiile obtinute
inaintea, in timpul sau dupa finalizarea negocierilor unui acord de acces sau
de interconectare trebuie utilizate numai in scopul in care au fost furnizate,
iar confidentialitatea informatiilor transmise sau stocate va fi respectata in
toate cazurile. Aceste informatii nu pot fi divulgate catre niciun tert, in
special catre alte departamente, filiale, sedii secundare sau parteneri ai
furnizorului care ofera acces ori interconectare, care ar obtine astfel un
avantaj de ordin competitiv, cu exceptia informatiilor solicitate de autoritatea
de reglementare, potrivit dispozitiilor cap. IX.
Art.
13. -
(1) Este interzisa acordarea
unor drepturi speciale sau exclusive cu privire la instalarea ori furnizarea de
retele de comunicatii electronice sau pentru furnizarea de servicii de
comunicatii electronice destinate publicului, inclusiv cu privire la utilizarea
unor frecvente radio, cu exceptia aplicarii dispozitiilor art. 26 alin. (5).
(2) In cazul proiectelor de
instalare de retele publice de comunicatii electronice realizate cu
participarea sau sprijinul autoritatilor administratiei publice centrale sau
locale ori finantate, total sau partial, din fonduri publice, in scopul
furnizarii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, care
impiedica, restrang ori distorsioneaza concurenta in sectorul comunicatiilor
electronice sau pot avea un astfel de efect, furnizorii de retele sau de
servicii de comunicatii electronice beneficiaza de acces deschis la aceste
retele pentru o perioada de cel putin 7 ani, cu respectarea principiilor
nediscriminarii, proportionalitatii si obiectivitatii.
(3) Dispozitiile alin. (2) nu
se aplica in cazul proiectelor de instalare de retele de comunicatii electronice
realizate de catre institutiile sau autoritatile publice din cadrul sistemului
national de aparare, ordine publica si siguranta nationala, potrivit
competentelor legale acordate in acest scop.
(4) Conditiile tehnice si
economice in care se realizeaza furnizarea serviciilor de comunicatii
electronice destinate publicului, precum si accesul la retelele de comunicatii
electronice in cazul prevazut la alin. (2) se stabilesc cu avizul conform al
ANCOM.
(5) ANCOM supravegheaza
respectarea conditiilor tehnice si economice stabilite in conformitate cu
prevederile alin. (4).
(6) Actul administrativ prin
care s-a dispus implementarea unor proiecte de instalare de retele de
comunicatii electronice, in conditiile alin. (2), in lipsa avizului conform al
ANCOM prevazut la alin. (4), poate fi atacat de orice persoana interesata la
instanta de contencios administrativ competenta.
(7) Furnizorii de retele
publice de comunicatii electronice si furnizorii de servicii de comunicatii
electronice destinate publicului, care beneficiaza de drepturi speciale sau
exclusive pentru prestarea serviciilor in alte sectoare ale economiei, in
Romania sau intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, au urmatoarele
obligatii:
a) sa tina contabilitatea in mod distinct
pentru activitatile asociate cu furnizarea de retele sau de servicii de
comunicatii electronice, in acelasi mod in care acest lucru s-ar realiza daca
aceste activitati ar fi desfasurate de entitati distincte, astfel incat sa fie
identificate cu baza de calcul si metodologiile de atribuire aplicate toate
elementele care contribuie la formarea costurilor si a veniturilor legate de
activitatile asociate cu furnizarea de retele sau de servicii de comunicatii
electronice, inclusiv o prezentare detaliata a activelor imobilizate si a
cheltuielilor structurale;
b) sa realizeze o separare structurala
pentru activitatile asociate cu furnizarea de retele sau de servicii de
comunicatii electronice.
(8) Prevederile alin. (7)
lit. a) nu se aplica furnizorilor ale caror venituri anuale, rezultate din
activitatile legate de furnizarea de retele sau de servicii de comunicatii
electronice in Romania si/sau in alte state membre ale Uniunii Europene, sunt
mai mici decat echivalentul in lei a 50 milioane de euro, pe baza cursului de
schimb valutar mediu al perioadei in care au fost realizate veniturile comunicat
de Banca Nationala a Romaniei.
(9) Furnizorii de retele
publice de comunicatii electronice sau furnizorii de servicii de comunicatii
electronice destinate publicului, care nu sunt supusi cerintelor dreptului
societatilor comerciale si care nu indeplinesc criteriile aplicabile
intreprinderilor mici si mijlocii stabilite prin regulile contabile armonizate
cu cerintele legislatiei Uniunii Europene, au obligatia sa isi elaboreze
situatiile financiare, sa le supuna spre aprobare unui auditor financiar independent,
in conditiile legii, si sa le publice. Aceasta cerinta se aplica si situatiilor
financiare separate realizate in conditiile alin. (7) lit. a).
CAPITOLUL III
Regimul juridic al resurselor limitate necesare pentru furnizarea de
retele si servicii de comunicatii electronice
SECTIUNEA 1
Administrarea si gestionarea resurselor limitate
Art.
14. -
(1) ANCOM administreaza la
nivel national resursele limitate necesare pentru furnizarea de retele si
servicii de comunicatii electronice, precum frecventele radio, resursele de
numerotatie si alte resurse tehnice asociate.
(2) ANCOM gestioneaza la
nivel national resursele de numerotatie si alte resurse tehnice asociate.
(3) Resursele de numerotatie
prevazute in Planul national de numerotatie si frecventele radio sunt resurse
limitate aflate in proprietatea publica a statului.
(4) Administrarea si
gestionarea resurselor limitate se realizeaza pe baza principiilor
obiectivitatii, transparentei, nediscriminarii si proportionalitatii.
Art.
15. -
Semnele susceptibile de
reprezentare grafica ce redau resurse de numerotatie prevazute in Planul
national de numerotatie si resurse tehnice asociate nu pot face obiectul
protectiei dreptului de proprietate industriala pentru serviciile de
comunicatii electronice destinate publicului.
Art.
16. -
(1) Utilizarea frecventelor
radio se realizeaza in conformitate cu prevederile TNABF, cu reglementarile in
vigoare din domeniul comunicatiilor electronice, cu acordurile internationale
la care Romania este parte, inclusiv cu reglementarile adoptate de Uniunea
Internationala a Telecomunicatiilor ori de catre Conferinta Europeana a
Administratiilor de Posta si Telecomunicatii.
(2) TNABF se adopta prin
hotarare a Guvernului, la propunerea ANCOM, in urma avizului conform al
Comisiei Interdepartamentale de Radiocomunicatii pentru atribuirile cuprinzand
benzi de frecvente radio cu utilizare guvernamentala sau a celor aflate in
partaj guvernamental/neguvernamental.
(3) ANCOM asigura, in
conditiile legii, administrarea si coordonarea la nivel national a gestionarii
spectrului de frecvente radio in conformitate cu TNABF si cu acordurile
internationale la care Romania este parte, inclusiv cu reglementarile adoptate
de Uniunea Internationala a Telecomunicatiilor si de catre Conferinta Europeana
a Administratiilor de Posta si Telecomunicatii.
Art.
17. -
(1) Autoritatile competente
sa gestioneze frecventele radio sunt:
a) ANCOM, pentru frecventele radio din
benzile atribuite pentru utilizare neguvernamentala si, in conditiile art. 19,
pentru frecventele radio din benzile atribuite pentru utilizare in partaj
guvernamental/neguvernamental;
b) institutiile competente din sistemul
national de aparare, ordine publica si siguranta nationala, pentru frecventele
radio din benzile atribuite pentru utilizare guvernamentala; in cazul
spectrului radio utilizat in scopul apararii, gestionat exclusiv sau in partaj
de catre Ministerul Apararii Nationale, in cadrul TNABF, se utilizeaza termenul
guvernamental "armata".
(2) Autoritatile prevazute la
alin. (1) au obligatia sa asigure schimbul reciproc de informatii referitoare
la asignarile de frecvente efectuate in cazul benzilor de frecvente radio cu
utilizare partajata neguvernamentala/guvernamentala, in conformitate cu
prevederile Legii nr.
182/2002privind protectia informatiilor clasificate, cu modificarile
si completarile ulterioare. Acestea colaboreaza in vederea identificarii si
localizarii emisiilor neautorizate si a interferentelor prejudiciabile, in
scopul asigurarii protectiei radioelectrice a tuturor statiilor de
radiocomunicatii autorizate ce utilizeaza frecvente radio in conditiile legii.
(3) In scopul utilizarii
eficiente a benzilor de frecvente desemnate conform TNABF pentru utilizare
guvernamentala sau in partaj guvernamental/neguvernamental si al asigurarii
compatibilitatii electromagnetice a echipamentelor radioelectrice proprii,
institutiile competente din sistemul national de aparare, ordine publica si
siguranta nationala pot elabora ordine si instructiuni interne.
Art.
18. -
(1) Institutiile competente
din sistemul national de aparare, ordine publica si siguranta nationala au
dreptul sa utilizeze benzile de frecvente desemnate conform TNABF, pentru
utilizare guvernamentala sau in partaj guvernamental/neguvernamental, in masura
in care acest lucru este necesar pentru indeplinirea atributiilor conferite de
lege.
(2) Institutiile competente
din sistemul national de aparare, ordine publica si siguranta nationala au
dreptul sa utilizeze pentru perioade limitate de timp benzile de frecvente
radio, in masura in care acest lucru este necesar pentru indeplinirea
atributiilor speciale prevazute de Legea nr.
51/1991 privind siguranta nationala a Romaniei.
(3) Utilizarea frecventelor
radio in conditiile alin. (1) si (2) se realizeaza in mod gratuit, fara a fi
necesara obtinerea unei licente, cu indeplinirea urmatoarelor conditii:
a) respectarea cerintelor tehnice si
operationale necesare pentru evitarea interferentelor prejudiciabile si pentru
limitarea efectelor campurilor electromagnetice;
b) respectarea obligatiilor care decurg din
acordurile internationale la care Romania este parte, inclusiv a
reglementarilor adoptate de Uniunea Internationala a Telecomunicatiilor sau de
catre Conferinta Europeana a Administratiilor de Posta si Telecomunicatii.
Art.
19. -
Activitatea ANCOM privind
administrarea si coordonarea gestionarii spectrului de frecvente radio este
asistata, pentru atribuirile cuprinzand benzi de frecvente radio cu utilizare
guvernamentala sau aflate in partaj guvernamental/neguvernamental, de Comisia
Interdepartamentala de Radiocomunicatii, infiintata prin hotarare a Guvernului,
prin care se stabilesc structura, atributiile si modul de functionare ale
acesteia.
Art.
20. -
(1) Spectrul de frecvente
radio poate fi utilizat prin intermediul oricarei tehnologii disponibile pentru
fiecare tip de aplicatie stabilita prin TNABF si in conformitate cu cerintele
prevazute de legislatia Uniunii Europene.
(2) Prin exceptie de la
prevederile alin. (1), ANCOM poate stabili, temeinic motivat, restrictii
proportionale si nediscriminatorii privind utilizarea anumitor tehnologii in
anumite benzi de frecvente radio, in special atunci cand acest lucru este
necesar pentru:
a) evitarea interferentelor prejudiciabile;
b) limitarea efectelor campurilor
electromagnetice;
c) asigurarea calitatii tehnice a
serviciului;
d) asigurarea maximizarii utilizarii in
partaj a frecventelor radio;
e) garantarea utilizarii eficiente a
spectrului;
f) asigurarea indeplinirii unui obiectiv de
interes general.
(3) Spectrul de frecvente
radio poate fi utilizat pentru furnizarea oricarui serviciu de comunicatii
electronice, stabilit prin TNABF si in conformitate cu cerintele prevazute de
legislatia Uniunii Europene.
(4) Prin exceptie de la
prevederile alin. (3), ANCOM poate stabili in benzi de frecvente radio
determinate, temeinic motivat, restrictii proportionale si nediscriminatorii
privind furnizarea anumitor servicii de comunicatii electronice, inclusiv in
vederea respectarii cerintelor prevazute de Regulamentul Radio al Uniunii
Internationale a Telecomunicatiilor.
(5) In scopul garantarii
indeplinirii obiectivului de interes general, masurile adoptate in conformitate
cu prevederile alin. (4) se motiveaza, acestea putand privi, fara a se limita
la acestea:
a) siguranta vietii;
b) promovarea coeziunii sociale, regionale
sau teritoriale;
c) evitarea utilizarii ineficiente a
frecventelor radio; sau
d) promovarea diversitatii culturale si
lingvistice si a pluralismului media, de exemplu prin furnizarea serviciilor de
programe de televiziune sau radiodifuziune.
(6) In vederea asigurarii
respectarii principiilor prevazute la alin. (1) si (3), ANCOM analizeaza
periodic restrictiile impuse in conformitate cu prevederile alin. (2) sau (4),
dupa caz, si publica rezultatele acestei analize.
(7) Autoritatea de
reglementare poate adopta masurile prevazute la alin. (2) si (4) in urma
parcurgerii procedurii de consultare prevazute la art. 135.
Art.
21. -
(1) ANCOM poate interzice, la
cererea motivata a institutiilor competente din cadrul sistemului national de
aparare, ordine publica si siguranta nationala, pe o perioada limitata,
utilizarea partiala sau totala a unei anumite benzi de frecvente ori a unei
anumite frecvente in cazul in care siguranta nationala, ordinea publica sau
apararea nationala impune aceasta masura, precum si in cazul respectarii unor
angajamente asumate prin acorduri internationale.
(2) Procedura privind
interzicerea utilizarii partiale sau totale a unei benzi de frecvente ori a
unei anumite frecvente se elaboreaza de catre ANCOM, cu avizul Comisiei
Interdepartamentale de Radiocomunicatii, si se aproba prin decizie a
presedintelui ANCOM.
(3) Institutiile competente
din sistemul national de aparare, ordine publica si siguranta nationala pot
impune furnizorilor de retele si servicii de comunicatii electronice, in cazuri
extraordinare si pentru o perioada limitata, modificarea unor parametri tehnici
ai emisiei radio, pentru indeplinirea unor atributii speciale prevazute de
Legea nr. 51/1991.
(4) Situatiile prevazute la
alin. (3) sunt comunicate de indata ANCOM, in conditiile Legii nr. 182/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art.
22. -
(1) Introducerea pe piata si
punerea in functiune pe teritoriul Romaniei a echipamentelor definite in cadrul
Directivei 1999/5/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 9 martie
1999 privind echipamentele radio si echipamentele terminale de telecomunicatii
si recunoasterea reciproca a conformitatii acestora si in cadrul Directivei
2004/108/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 15 decembrie 2004
privind apropierea legislatiilor statelor membre cu privire la compatibilitatea
electromagnetica si de abrogare a Directivei 89/336/CEE, sunt permise in
conditiile stabilite prin hotarare a Guvernului.
(2) Autoritatea de
reglementare stabileste reglementarile tehnice pentru interfetele radio ce
definesc cerintele pe care echipamentele prevazute la alin. (1) trebuie sa le
respecte pentru a putea fi utilizate.
Art.
23. -
(1) Frecventele radio pot fi
utilizate numai dupa obtinerea unei licente de utilizare a frecventelor radio
acordate in conditii care sa asigure exploatarea eficienta a resursei limitate,
evitarea aparitiei interferentelor prejudiciabile asupra retelelor operate de
alte persoane care utilizeaza spectrul radio in conditiile legii, asigurarea
calitatii tehnice a serviciului furnizat ori indeplinirea altor obiective de
interes general.
(2) Autoritatea de
reglementare acorda spre utilizare, in mod individual, prin alocare sau
asignare, frecvente radio din benzile prevazute in TNABF, in conformitate cu
procedura stabilita prin decizie a presedintelui ANCOM, si tine permanent
evidenta utilizarii acestora.
(3) ANCOM poate stabili, prin
decizie a presedintelui, anumite categorii de frecvente a caror utilizare este
permisa fara obtinerea unei licente de utilizare a frecventelor radio, in cazul
in care acest lucru este posibil din punct de vedere tehnic, precum si atunci
cand riscul producerii interferentelor prejudiciabile este redus, impunand
totodata si conditiile armonizate de utilizare a acestora.
(4) In situatia prevazuta la
alin. (3), in cazul anumitor benzi de frecvente radio destinate furnizarii de
retele si servicii de comunicatii electronice, autoritatea de reglementare
poate stabili ca utilizarea sa fie supusa regimului de autorizare generala in
ceea ce priveste accesul si conditiile de utilizare.
Art.
24. -
(1) Licenta de utilizare a
frecventelor radio este actul administrativ prin care ANCOM acorda unui
furnizor autorizat in conditiile cap. II dreptul de a utiliza una sau mai multe
frecvente radio in scopul furnizarii de retele sau de servicii de comunicatii
electronice, cu respectarea anumitor parametri tehnici si pentru o perioada
limitata.
(2) Licenta de utilizare a
frecventelor radio stabileste conditiile in care titularul acesteia poate
exercita dreptul prevazut la alin. (1). Aceste conditii trebuie sa fie obiectiv
justificate in raport cu tipul de retea sau de serviciu in cauza,
nediscriminatorii, proportionale si transparente. Ele pot viza:
a) desemnarea tipului de retea sau de serviciu ori a
tehnologiei pentru care a fost acordat dreptul de utilizare a frecventelor,
inclusiv, daca este cazul, utilizarea exclusiva a unei frecvente pentru
transmiterea unui anumit serviciu media audiovizual, in conditiile legislatiei
din domeniul audiovizualului;
b) utilizarea efectiva, rationala si
eficienta a frecventelor, inclusiv, daca este cazul, cerinte de calitate a
serviciului furnizat si de acoperire a teritoriului;
c) termene pentru utilizarea efectiva a
frecventelor;
d) cerinte tehnice si operationale necesare
pentru evitarea interferentelor prejudiciabile si pentru limitarea efectelor
campurilor electromagnetice, acolo unde aceste cerinte sunt diferite fata de
cele incluse in autorizatia generala;
e) durata pentru care se acorda dreptul de
utilizare, sub rezerva modificarii TNABF; termenul de valabilitate a licentei
este adecvat pentru serviciul de comunicatii electronice in cauza, avand in
vedere obiectivul urmarit, si tine cont de o perioada adecvata necesara pentru
amortizarea investitiei;
f) posibilitatea si conditiile cedarii
dreptului de utilizare;
g) tariful de utilizare a spectrului,
stabilit in conformitate cu prevederile art. 30;
h) orice obligatii asumate de furnizorul in
cauza in cursul unei proceduri de selectie competitiva sau comparativa;
i) obligatii care decurg din acorduri
internationale privind utilizarea frecventelor;
j) obligatii ce decurg din utilizarea cu
caracter experimental sau ocazional a frecventelor radio.
(3) Licenta de utilizare a
frecventelor radio poate fi modificata la initiativa ANCOM, potrivit
competentelor ce ii revin in conformitate cu legislatia in vigoare, in cazurile
impuse de:
a) respectarea conditiilor privind
utilizarea efectiva, rationala si eficienta a frecventelor radio;
b) evitarea interferentelor prejudiciabile;
c) implementarea obiectivelor de armonizare
la nivel european si cooperare internationala privind utilizarea frecventelor
radio;
d) respectarea acordurilor internationale
la care Romania este parte referitoare la utilizarea frecventelor radio;
e) rezolvarea situatiilor de disponibilitate limitata a
frecventelor radio, in anumite arii geografice si in conditii tehnice
specificate, in benzile de frecvente radio desemnate pentru tipul de aplicatie
destinat furnizarii retelei care face obiectul licentei;
f) implementarea strategiei de dezvoltare a
comunicatiilor electronice si de gestionare a spectrului de frecvente radio;
g) modificarea TNABF.
(4) In situatia prevazuta la
alin. (3), ANCOM il informeaza pe titularul licentei de utilizare a frecventelor
radio cu privire la modificarile ce trebuie operate si ii acorda un termen
corespunzator in vederea implementarii acestor modificari, proportional cu
natura calitativa sau cantitativa a acestora.
Art.
25. -
(1) Numarul de licente de
utilizare a frecventelor radio ce urmeaza sa fie acordate intr-o banda de
frecvente radio poate fi limitat atunci cand este necesara asigurarea
utilizarii eficiente a spectrului de frecvente radio sau evitarea aparitiei
interferentelor prejudiciabile.
(2) Limitarea numarului de
licente de utilizare a frecventelor radio se poate realiza numai cu respectarea
urmatoarelor conditii:
a) luarea in considerare de catre ANCOM a
necesitatii ca masura sa aduca utilizatorilor un maximum de beneficii si sa
faciliteze dezvoltarea concurentei;
b) acordarea de catre ANCOM tuturor
partilor interesate, inclusiv utilizatorilor si consumatorilor, a posibilitatii
de a-si exprima opiniile referitoare la aceasta masura;
c) publicarea oricarei decizii care
limiteaza numarul de licente, impreuna cu motivarea acestei masuri.
(3) Pentru a aprecia daca
limitarea numarului de licente mai este justificata, ANCOM analizeaza decizia,
adoptata in conformitate cu prevederile alin. (1), atunci cand considera
necesar ori in urma primirii unei cereri motivate din partea unei persoane
direct afectate de masura de limitare.
(4) In cazul in care ANCOM
considera ca noi drepturi de utilizare a frecventelor radio intrunesc
conditiile necesare in vederea acordarii, autoritatea de reglementare are
obligatia sa aduca la cunostinta publicului acest lucru si sa lanseze invitatia
de depunere a cererilor.
Art.
26. -
(1) Acordarea licentelor de
utilizare a frecventelor radio se realizeaza prin intermediul unei proceduri
deschise, obiective, transparente, nediscriminatorii si proportionale, in
termen de cel mult 6 saptamani de la primirea unei cereri complete, insotite de
toate documentele necesare in acest sens, cu exceptia licentelor acordate in
conditiile alin. (2) si (5).
(2) In cazul licentelor de
utilizare a frecventelor radio care indeplinesc conditiile prevazute la art.
25, ANCOM acorda dreptul de utilizare prin selectie competitiva sau comparativa,
pe baza unei proceduri obiective, transparente, nediscriminatorii si
proportionale, care sa nu aiba ca efect restrangerea, impiedicarea sau
denaturarea concurentei, in cel mult 8 luni de la primirea unei cereri in acest
sens. Procedura de selectie competitiva sau comparativa poate fi folosita ca
modalitate de acordare a dreptului de utilizare si in alte cazuri stabilite de
ANCOM.
(3) Termenele prevazute la
alin. (1) si (2) pot fi modificate de ANCOM daca acest lucru este necesar
pentru respectarea unui acord international referitor la utilizarea spectrului
de frecvente radio sau a pozitiilor orbitale la care Romania este parte.
(4) ANCOM poate decide, in
cadrul unei proceduri de acordare a licentei de utilizare a frecventelor radio,
cu respectarea principiilor prevazute la alin. (2), din considerente ce tin de
promovarea concurentei in domeniul comunicatiilor electronice, cu consultarea
prealabila a Consiliului Concurentei, excluderea anumitor persoane de la
procedura de selectie. Autoritatea de reglementare justifica masura si ia
decizia numai dupa parcurgerea procedurii de consultare prevazute la art. 135.
(5) In situatii temeinic
justificate, prin exceptie de la prevederile alin. (2), frecventele radio pot
fi acordate prin incredintare directa, cu avizul conform al Consiliului
National al Audiovizualului, radiodifuzorilor ce furnizeaza programele publice
de radiodifuziune si televiziune si numai in situatia in care masura este
necesara pentru atingerea unor obiective de interes general. Acordarea
frecventelor radio in conditiile prezentului alineat trebuie sa fie justificata
in mod obiectiv, sa fie transparenta si proportionala.
(6) Autoritatea de
reglementare are dreptul, inainte de data- limita de depunere a ofertelor, de a
anula o procedura de selectie demarata. Decizia de a anula procedura de
selectie trebuie obiectiv justificata ori sa reprezinte consecinta unor
conditii ce nu au putut fi cunoscute la initierea procedurii de selectie. ANCOM
comunica, in termen de cel mult 30 de zile, motivele anularii procedurii de
selectie si inapoiaza, la cerere, costurile de achizitie a documentatiei
elaborate pentru procedura de selectie.
Art.
27. -
(1) Dreptul de utilizare a
frecventelor radio poate fi retras, total sau partial, in urmatoarele situatii:
a) drepturile conferite prin licenta nu
sunt exercitate, in scopul pentru care acestea au fost acordate, in termenul
stabilit conform art. 24 alin. (2) lit. c);
b) masura este necesara in vederea
implementarii obiectivelor de armonizare la nivel european si cooperare
internationala privind utilizarea frecventelor radio;
c) masura este necesara in vederea
respectarii acordurilor internationale la care Romania este parte referitoare
la utilizarea frecventelor radio;
d) masura este necesara in vederea
implementarii strategiei de dezvoltare a comunicatiilor electronice si a
politicii de gestionare a spectrului de frecvente radio;
e) in cazul in care exercitarea dreptului
de utilizare este intrerupta, din motive imputabile titularului, pentru mai
mult de 6 luni si are ca efect direct limitarea posibilitatii ANCOM de a acorda
alte drepturi de utilizare in anumite conditii;
f) pentru evitarea tezaurizarii spectrului
radio manifestata prin neutilizarea resursei limitate la nivelul alocarii din
licente, atunci cand masura este necesara pentru asigurarea unei concurente
efective pe piata sau pentru eliminarea unor bariere la intrarea pe piata, care
au ca efect restrangerea, impiedicarea ori denaturarea concurentei.
(2) Dreptul de utilizare a
frecventelor radio in cazurile prevazute la alin. (1) lit. b)-d) poate fi
retras doar in urma parcurgerii procedurii de consultare prevazute la art. 135.
(3) In cazul prevazut la
alin. (1) lit. f), anterior dispunerii masurii retragerii dreptului de
utilizare, ANCOM poate permite cesionarea dreptului de utilizare a frecventelor
radio, intr-un termen determinat, in conditii care sa asigure protejarea concurentei.
(4) In cazul nerespectarii
termenului prevazut la alin. (3), ANCOM poate dispune retragerea dreptului de
utilizare doar dupa parcurgerea procedurii de consultare prevazute la art. 135.
Art.
28. -
(1) Acordarea licentelor de
utilizare a frecventelor radio prin intermediul unor proceduri de selectie
competitiva sau comparativa este conditionata de plata catre bugetul de stat a
unei taxe de licenta, al carei cuantum va fi stabilit, pentru fiecare caz in
parte, prin hotarare a Guvernului initiata de catre Secretariatul General al
Guvernului la propunerea ANCOM.
(2) Selectia competitiva
reprezinta procedura de acordare a licentei de utilizare a frecventelor radio
prin care dreptul de utilizare a frecventelor radio este acordat castigatorului
unei licitatii, ca urmare a oferirii unei valori maxime pentru taxa de licenta,
avand ca punct de pornire valoarea minimala stabilita conform alin. (1),
asigurandu-se totodata si indeplinirea unor criterii de precalificare de natura
tehnica, administrativa ori financiara, dupa caz.
(3) Selectia comparativa
reprezinta procedura de acordare a licentei de utilizare a frecventelor radio
prin care dreptul de utilizare a frecventelor radio este acordat primului
clasat, in urma evaluarii ofertelor depuse pe baza unui set de criterii
prestabilite de natura tehnica, administrativa ori financiara, dupa caz.
(4) Reglementarea detaliata a
modului de desfasurare a procedurilor de selectie competitiva sau comparativa
se adopta prin decizie a presedintelui ANCOM.
Art.
29. -
(1) Costurile ocazionate de
schimbarea destinatiei sau reorganizarea utilizarii unor benzi de frecvente
radio determinate de acordarea unor licente de utilizare a frecventelor radio
prin intermediul unor proceduri de selectie vor fi suportate din cuantumul
taxei de licenta mentionate la art. 28 alin. (1), precum si din alte surse de
finantare ce pot fi stabilite prin hotarare a Guvernului.
(2) Modul de compensare a
costurilor prevazute la alin. (1) va fi stabilit, pentru fiecare caz in parte,
prin hotarare a Guvernului initiata de catre Secretariatul General al
Guvernului la propunerea ANCOM.
.........................................................................................................................................
http://legestart.ro/Ordonanta-de-urgenta-111-2011-comunicatiile-electronice-(NTk3NzE3).htm
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu