marți, 4 decembrie 2012

Folosirea Frecventelor Radio-Accesul la retelele de comunicatii

Ordonanta de urgenta 111 din 14 decembrie 2011 (OUG 111/2011)

Avand in vedere Directiva 2002/19/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 7 martie 2002 privind accesul la retelele de comunicatii electronice si la infrastructura asociata, precum si interconectarea acestora (Directiva privind accesul),

   avand in vedere Directiva 2002/20/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 7 martie 2002 privind autorizarea retelelor si serviciilor de comunicatii electronice (Directiva privind autorizarea),

   avand in vedere Directiva 2002/21/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 7 martie 2002 privind un cadru de reglementare comun pentru retelele si serviciile de comunicatii electronice (Directiva-cadru),

   avand in vedere Directiva 2002/22/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 7 martie 2002 privind serviciul universal si drepturile utilizatorilor cu privire la retelele si serviciile electronice de comunicatii (Directiva privind serviciul universal),

   avand in vedere modificarile survenite asupra textului directivelor indicate mai sus ca urmare a adoptarii Directivei 2009/136/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 25 noiembrie 2009 de modificare a Directivei 2002/22/CE privind serviciul universal si drepturile utilizatorilor cu privire la retelele si serviciile de comunicatii electronice, a Directivei 2002/58/CE privind prelucrarea datelor personale si protejarea confidentialitatii in sectorul comunicatiilor publice si a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 privind cooperarea dintre autoritatile nationale insarcinate sa asigure aplicarea legislatiei in materie de protectie a consumatorului, respectiv a Directivei 2009/140/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 25 noiembrie 2009 de modificare a directivelor 2002/21/CE privind un cadru de reglementare comun pentru retelele si serviciile de comunicatii electronice, 2002/19/CE privind accesul la retelele de comunicatii electronice si la infrastructura asociata, precum si interconectarea acestora si 2002/20/CE privind autorizarea retelelor si serviciilor de comunicatii electronice,

 avand in vedere Directiva 97/7/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 20 mai 1997 privind protectia consumatorilor cu privire la contractele la distanta,

   tinand cont de faptul ca obligatia Romaniei, in calitate de stat membru al Uniunii Europene, de a asigura transpunerea Directivei 2009/140/CE si a Directivei 2009/136/CE in legislatia nationala pana cel tarziu la data de 25 mai 2011 nu a fost dusa la indeplinire,

   intrucat, ca urmare a nerespectarii termenului de transpunere a Directivei 2009/140/CE si a Directivei 2009/136/CE, Comisia Europeana a declansat proceduri prealabile actiunii in constatarea neindeplinirii obligatiilor in temeiul art. 258 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, Romania primind din partea Comisiei Europene in data de 18 iulie 2011 Notificarea de punere in intarziere in cauzele nr. 2011/0939, respectiv nr. 2011/0940,

   intrucat in data de 24 noiembrie 2011 Comisia Europeana a emis avizul motivat in cauzele mentionate, ultima etapa precontencioasa a actiunii in constatarea neindeplinirii obligatiilor, stabilind in acest sens data de 25 ianuarie 2012 ca termen de conformare si de comunicare a masurilor de transpunere a acestor directive, inainte de a sesiza Curtea de Justitie a Uniunii Europene,

   tinand cont de faptul ca o intarziere suplimentara in ceea ce priveste respectarea obligatiei de comunicare a masurilor de transpunere poate atrage inaintarea la Curtea de Justitie a Uniunii Europene de catre Comisia Europeana impotriva Romaniei a actiunii in constatarea neindeplinirii obligatiilor, in temeiul art. 258 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene,

   tinand seama de faptul ca Directiva 2009/140/CE si Directiva 2009/136/CE au prevazut drepturi in favoarea utilizatorilor finali intr-un mod suficient de concret si de detaliat astfel incat prin neasigurarea efectivitatii unor astfel de drepturi, consecinta a netranspunerii in termen a directivelor indicate, se afecteaza indeosebi in mod direct interesele utilizatorilor finali de servicii de comunicatii electronice,

tinand cont de faptul ca, potrivit art. 260 alin. (2) si (3) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, raspunderea Romaniei pentru incalcarea obligatiilor de a transpune Directiva 2009/140/CE si Directiva 2009/136/CE se poate concretiza atat in plata unei sume forfetare, cat si a unor penalitati cu titlu cominatoriu care se vor calcula de la termenul de conformare stabilit in avizul motivat,

   avand in vedere faptul ca prin Comunicarea Comisiei Europene SEC (2011) 1.024 din 1 septembrie 2011 a fost stabilita pentru Romania suma minima forfetara de 1.710.000 euro, iar valoarea factorului national "n" pentru calcularea penalitatilor cominatorii este de 3,29, penalitatile putand fi cuprinse intre, aproximativ, 2.000-130.000 euro/zi de intarziere, ceea ce, tinand seama de intarzierea semnificativa a transpunerii Directivei 2009/140/CE si a Directivei 2009/136/CE, ar putea avea un impact important asupra bugetului de stat,

   luand in considerare faptul ca aceste elemente vizeaza interesul public, constituind situatii de urgenta si extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata,

   in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,

Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Vezi și
VIRUSUL - SPAIMA OMENIRII
PERMISUL DE ȘEDERE
Robotul ADN ar putea ucide celulele canceroase
Fii propriul tău nutriționist
Planet REBOOT
Ttatăl fondator al Uniunii Europene. 
Colonizarea de pe Marte !
Ne pregătim pentru Marte
Robot pe Marte
Ce să mai citim?
Tatăl fondator al Uniunii Europene. 
Colonizarea de pe Marte !
Ne pregătim pentru Marte
Colonizarea Marte poate determina umanitatea să-și modifice ADN-ul ?
Cine mai urăște să poarte mască?

 

   CAPITOLUL I
 Dispozitii generale

   Art. 1. -

   (1) Prezenta ordonanta de urgenta are ca obiect:

   a) stabilirea cadrului general de reglementare a activitatilor privind retelele si serviciile de comunicatii electronice, a regimului autorizarii acestor activitati, precum si a masurilor destinate promovarii concurentei pe piata retelelor si serviciilor de comunicatii electronice;

   b) stabilirea cadrului de reglementare a relatiilor dintre operatori, dintre furnizorii de servicii de comunicatii electronice si dintre operatori si furnizorii de servicii de comunicatii electronice in ceea ce priveste accesul la retelele publice de comunicatii electronice si la facilitatile si serviciile asociate;

   c) stabilirea drepturilor si obligatiilor operatorilor si ale persoanelor care solicita interconectarea sau accesul la retelele instalate, operate, controlate sau puse la dispozitie de catre acestia sau la facilitatile ori serviciile asociate acestor retele;

 d) stabilirea cadrului de reglementare a relatiilor dintre furnizorii de retele si servicii de comunicatii electronice, pe de o parte, si utilizatorii finali, pe de alta parte;

   e) asigurarea dreptului utilizatorilor finali de a avea acces la serviciile incluse in sfera serviciului universal.

   (2) Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza, in principal:

   a) drepturile si obligatiile furnizorilor de retele si de servicii de comunicatii electronice;

   b) regimul resurselor limitate;

   c) drepturile utilizatorilor finali;

   d) serviciul universal;

   e) obligatiile furnizorilor de retele si servicii de comunicatii electronice cu putere semnificativa pe piata.

   Art. 2. -

    In exercitarea atributiilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, denumita in continuare ANCOM sau autoritatea de reglementare, realizeaza obiectivele prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2009 privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, aprobata prin Legea nr. 113/2010, cu modificarile ulterioare.

   Art. 3. -

   (1) Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta nu se aplica in cazul furnizarii retelelor si serviciilor de comunicatii electronice de catre institutiile sau autoritatile publice din cadrul sistemului national de aparare, ordine publica si siguranta nationala, potrivit competentelor legale acordate in acest scop, precum si retelelor si serviciilor de comunicatii electronice destinate reprezentantelor diplomatice ale Romaniei in strainatate, care se realizeaza pe baza unor reglementari speciale.

   (2) Furnizarea unor retele publice de comunicatii electronice sau servicii de comunicatii electronice destinate publicului catre institutiile sau autoritatile publice din cadrul sistemului national de aparare, ordine publica si siguranta nationala, in calitate de utilizatori finali, se realizeaza in conditiile prezentei ordonante de urgenta.

 Art. 4. -

   (1) In intelesul prezentei ordonante de urgenta, urmatorii termeni se definesc astfel:

   1. autorizare generala - cadrul juridic ce stabileste drepturile privind furnizarea de retele si servicii de comunicatii electronice, precum si obligatiile specifice in domeniul comunicatiilor electronice, in conditii ce se pot aplica tuturor sau anumitor categorii de retele ori servicii de comunicatii electronice;

   2. utilizator - orice persoana fizica sau juridica care utilizeaza ori solicita un serviciu de comunicatii electronice destinat publicului;

   3. abonat - orice persoana fizica sau juridica care a incheiat un contract pentru furnizarea unor servicii de comunicatii electronice destinate publicului oferite de un furnizor de astfel de servicii, indiferent daca plata se realizeaza in avans ori ulterior furnizarii serviciilor;

   4. utilizator final - orice utilizator care nu furnizeaza retele publice de comunicatii electronice sau servicii de comunicatii electronice destinate publicului;

   5. consumator - orice persoana fizica care utilizeaza sau solicita un serviciu de comunicatii electronice destinat publicului in alte scopuri decat cele ale activitatii sale comerciale ori profesionale;

   6. retea de comunicatii electronice - sistemele de transmisie si, acolo unde este cazul, echipamentele de comutare sau rutare si alte resurse, inclusiv elementele de retea care nu sunt active, care permit transportul semnalelor prin cablu, prin unde radio, prin mijloace optice ori alte mijloace electromagnetice, incluzand retelele de comunicatii electronice prin satelit, retelele terestre fixe, cu comutare de circuite si cu comutare de pachete, inclusiv internet, si mobile, retelele electrice, in masura in care sunt utilizate pentru transmiterea de semnale, retelele utilizate pentru transmisia serviciilor de programe audiovizuale si retelele de televiziune prin cablu, indiferent de tipul de informatie transmisa;

   7. furnizarea unei retele de comunicatii electronice - instalarea, operarea, controlul sau punerea la dispozitie a unei retele de comunicatii electronice;

 8. furnizor de retele de comunicatii electronice - o persoana a carei activitate consta, in tot sau in parte, in furnizarea unei retele de comunicatii electronice in conditiile regimului de autorizare generala;

   9. serviciu de comunicatii electronice - un serviciu, furnizat, de regula, contra cost, care consta, in intregime sau in principal, in transmiterea semnalelor prin retelele de comunicatii electronice, incluzand serviciile de telecomunicatii si pe cele prin retelele utilizate pentru transmisia serviciilor de programe audiovizuale, dar fara a include serviciile prin care se furnizeaza continutul informatiei transmise prin intermediul retelelor ori serviciilor de comunicatii electronice sau se exercita controlul editorial asupra acestui continut; de asemenea, nu se includ serviciile societatii informationale, definite la art. 1 pct. 1 din Legea nr. 365/2002 privind comertul electronic, republicata, care nu constau, in intregime sau in principal, in transmiterea semnalelor prin retelele de comunicatii electronice;

   10. retea publica de comunicatii electronice - o retea de comunicatii electronice care este utilizata, in intregime sau in principal, pentru furnizarea de servicii de comunicatii electronice destinate publicului;

   11. interferenta - efectul unei energii nedorite care apare la receptia intr-o retea de comunicatii electronice ce utilizeaza spectrul radio, energie cauzata de o emisie sau de un fenomen de radiatie ori de inductie, care se manifesta prin orice fel de degradare a performantelor retelei si care poate conduce la interpretarea eronata a informatiilor sau la pierderea acestora, informatii care ar fi putut fi obtinute in absenta unei asemenea energii nedorite;

   12. interferenta prejudiciabila - interferenta care pericliteaza ori produce o degradare substantiala a parametrilor de functionare a unui serviciu de radionavigatie sau a altor servicii de radiocomunicatii, inclusiv a celor destinate sigurantei vietii ori care, in orice mod, afecteaza, obstructioneaza sau intrerupe in mod grav si repetat un serviciu de radiocomunicatii, care opereaza in conformitate cu dispozitiile legale internationale, ale Uniunii Europene ori cele nationale;

 13. interferenta admisibila - interferenta observata ori calculata care corespunde criteriilor prevazute in dispozitiile legale internationale, ale Uniunii Europene sau cele nationale;

   14. atribuirea unei benzi de frecvente - desemnarea unei anumite benzi de frecvente din cadrul Tabelului national de atribuire a benzilor de frecvente radio, denumit in continuare TNABF, in scopul utilizarii acesteia de catre unul sau mai multe servicii de radiocomunicatii terestre ori spatiale sau de catre serviciul de radioastronomie, in conditii determinate;

   15. alocarea unei frecvente sau a unui canal radio - nominalizarea utilizatorului sau a categoriei de utilizatori ai unei frecvente ori ai unui canal radio, intr-o anumita arie geografica si in conditii determinate;

   16. asignarea unei frecvente sau a unui canal radio - autorizarea unei statii de radiocomunicatii in vederea utilizarii unei frecvente sau a unui canal radio in conditii determinate;

   17. spectru de frecvente radio/spectru radio - portiunea din spectrul electromagnetic care cuprinde undele radio ale caror frecvente sunt situate intre 9 kHz si 3.000 GHz;

   18. frecvente radio cu utilizare neguvernamentala - frecvente radio destinate, conform TNABF, exclusiv utilizarii in scopul furnizarii de retele si servicii de comunicatii electronice in sensul prevederilor prezentei ordonante de urgenta;

   19. frecvente radio cu utilizare guvernamentala - frecvente radio destinate, conform TNABF, exclusiv utilizarii in interes guvernamental de catre institutiile competente din cadrul sistemului national de aparare, ordine publica si siguranta nationala;

   20. frecvente radio in partaj neguvernamental/ guvernamental - frecvente radio destinate, conform TNABF, utilizarii in comun, partajate, atat de catre utilizatori neguvernamentali, cat si de catre utilizatori guvernamentali;

   21. radiocomunicatii - comunicatii electronice realizate prin intermediul spectrului de frecvente radio;

   22. serviciu de radiocomunicatii - serviciu de comunicatii electronice realizat exclusiv prin intermediul frecventelor radio;

  23. piata transnationala - piata identificata de Comisia Europeana, care acopera teritoriul Uniunii Europene sau o parte substantiala a acestuia, dar mai mult decat teritoriul unui stat membru;

   24. facilitati asociate - acele servicii asociate, infrastructuri fizice ori alte facilitati sau elemente asociate unei retele de comunicatii electronice ori unui serviciu de comunicatii electronice, care permit sau sustin furnizarea de servicii prin intermediul retelei respective ori al serviciului respectiv sau au un astfel de potential; includ, printre altele, cladirile si accesul in cladiri, cablajele din cladiri, antenele, turnurile si alte constructii- suport, canalizatia, conductele, pilonii, gurile de vizitare si cabinetele;

   25. servicii asociate - acele servicii asociate unei retele de comunicatii electronice sau unui serviciu de comunicatii electronice care permit ori sustin furnizarea serviciilor prin intermediul retelei respective sau al serviciului respectiv ori au un astfel de potential si care includ, printre altele, conversia numerelor sau sistemele cu o functie echivalenta, sistemele de acces conditionat, ghidurile electronice de programe si serviciile de localizare, identificare si prezenta;

   26. sistem de acces conditionat - orice modalitate tehnica sau dispozitiv prin intermediul caruia accesul sub o forma inteligibila la un serviciu protejat de transmitere a serviciilor de programe de televiziune sau radiodifuziune se poate face in mod restrictionat, pe baza de abonament ori pe baza altei forme de autorizare individuala prealabila;

   27. operator - o persoana care instaleaza, opereaza, controleaza sau pune la dispozitie tertilor o retea publica de comunicatii electronice sau facilitati asociate ori o persoana care este autorizata in acest sens;

   28. acces - punerea la dispozitia unui tert de facilitati sau servicii, in conditii determinate, in mod exclusiv ori neexclusiv, care ii sunt necesare in scopul furnizarii de servicii de comunicatii electronice, inclusiv atunci cand sunt utilizate pentru transmisia serviciilor societatii informationale sau a serviciilor de programe audiovizuale; accesul cuprinde, printre altele:

 a) accesul la elemente ale retelei si la facilitati asociate, care poate implica conectarea echipamentelor, prin mijloace fixe sau nonfixe, inclusiv accesul la bucla locala si la facilitatile si serviciile necesare pentru a furniza servicii prin bucla locala;

   b) accesul la infrastructura fizica, inclusiv cladiri, conducte si piloni;

   c) accesul la sisteme software relevante, inclusiv la sistemele de asistenta operationala;

   d) accesul la sistemele de informatii sau bazele de date pentru pregatirea comenzilor, punerea la dispozitie, comenzi, intretinere si solicitari de reparatii, precum si facturare;

   e) accesul la sisteme de conversie a numerelor sau la sistemele care au o functionalitate echivalenta;

   f) accesul la retele fixe si mobile, in special pentru roaming;

   g) accesul la sistemele de acces restrictionat pentru serviciile de televiziune digitala;

   h) accesul la serviciile de retele virtuale;

   29. interconectare - legatura fizica si logica realizata intre retele publice de comunicatii electronice pentru a permite comunicarea dintre utilizatorii retelelor sau accesul la servicii; serviciile pot fi furnizate de catre partile implicate sau de catre alte parti care au acces la reteaua respectiva; interconectarea este o forma specifica de acces realizata de operatorii de retele publice de comunicatii;

   30. serviciu de televiziune pe ecran lat - un serviciu de televiziune care consta, in totalitate sau partial, in programe produse si editate pentru a fi afisate pe ecranul lat; formatul 16:9 este formatul de referinta pentru serviciile de televiziune pe ecran lat;

   31. bucla locala - circuitul fizic dintre punctul terminal al retelei si repartitorul principal sau elementul echivalent dintr-o retea publica fixa;

   32. subbucla locala - portiunea din bucla locala care conecteaza punctul terminal al retelei de comunicatii electronice cu un punct de concentrare sau cu un punct de acces intermediar determinat dintr-o retea publica fixa de comunicatii electronice;

   33. acces total la bucla sau subbucla locala - utilizarea de catre beneficiar a intregii capacitati a buclei sau subbuclei locale, fara a se modifica proprietatea buclei sau subbuclei locale;

34. acces partajat la bucla sau subbucla locala - utilizarea de catre beneficiar a unei parti specificate din capacitatea buclei sau subbuclei locale, cum ar fi o parte a frecventei sau a unui echivalent, fara a fi perturbat serviciul oferit initial si fara a se modifica proprietatea buclei sau subbuclei locale;

   35. colocare - furnizarea spatiului fizic si a resurselor tehnice necesare instalarii si conectarii, in scopul unei functionari corespunzatoare a echipamentului relevant apartinand beneficiarului acestei forme de acces;

   36. serviciu de telefonie destinat publicului - serviciu pus la dispozitia publicului care permite initierea si primirea, in mod direct sau indirect, de apeluri nationale ori nationale si internationale prin utilizarea unui numar sau unor numere din planul national ori international de numerotatie;

   37. apel - conexiunea stabilita prin intermediul unui serviciu de comunicatii electronice destinat publicului, care permite comunicarea bidirectionala;

   38. post telefonic public cu plata - postul telefonic pus la dispozitia publicului, pentru utilizarea caruia plata se realizeaza in numerar, prin carti de credit sau debit, cartele preplatite, inclusiv cartele utilizabile pe baza de coduri de apelare;

   39. numar geografic - numarul stabilit conform planului national de numerotatie, in cuprinsul caruia una sau mai multe cifre au semnificatie geografica utilizata pentru rutarea apelurilor catre locatia fizica la care se afla punctul terminal al retelei;

   40. punct terminal al retelei - punctul fizic la care unui abonat i se furnizeaza accesul la o retea publica de comunicatii electronice; in cazul retelelor care utilizeaza comutarea sau rutarea, punctul terminal este identificat prin intermediul unei adrese specifice de retea, care poate fi asociata numarului ori numelui unui abonat;

   41. numar nongeografic - numarul stabilit conform planului national de numerotatie, care nu este numar geografic; constituie numere nongeografice, printre altele, numerele alocate serviciilor de comunicatii electronice la puncte mobile, numerele cu acces gratuit si numerele pentru servicii cu tarif special;

42. portabilitatea numerelor - posibilitatea unui abonat de a-si pastra, la cerere, numarul asignat din planul national de numerotatie atunci cand schimba furnizorul de servicii de comunicatii electronice;

   43. serviciu universal - setul minim de servicii stabilite de prezenta ordonanta de urgenta, de o calitate determinata, care este disponibil tuturor utilizatorilor finali, indiferent de localizarea geografica si la un tarif accesibil;

   44. obligatii privind serviciul universal - obligatii specifice impuse unui furnizor de retele sau de servicii de comunicatii electronice care privesc furnizarea de retele si servicii intr-o anumita arie geografica, inclusiv, acolo unde este cazul, aplicarea unor tarife comune prin stabilirea unei medii in aria geografica respectiva ori asigurarea unor optiuni tarifare specifice pentru persoanele cu venituri scazute sau cu nevoi sociale speciale;

   45. furnizor de serviciu universal - furnizorul de retele sau servicii de comunicatii electronice caruia i s-au impus de catre ANCOM obligatii privind serviciul universal;

   46. contract la distanta - contractul de furnizare a unor servicii de comunicatii electronice destinate publicului sau a unor servicii de acces si conectare la retele publice de comunicatii electronice, incheiat cu utilizatorii finali, care utilizeaza in mod exclusiv, inainte si la incheierea acestuia, unul sau mai multe mijloace de comunicatie la distanta;

   47. mijloc de comunicatie la distanta - orice mijloc care poate fi utilizat pentru incheierea unui contract privind furnizarea unor servicii de comunicatii electronice destinate publicului sau unor servicii de acces si conectare la retele publice de comunicatii electronice si care nu necesita prezenta fizica simultana a celor doua parti;

   48. abuz - orice practica implicand utilizarea unei retele publice de comunicatii electronice sau unui serviciu de comunicatii electronice destinat publicului, care reprezinta o incalcare a legislatiei din domeniul comunicatiilor electronice sau a altor prevederi legale ori care determina un disconfort semnificativ utilizatorilor finali;

49. codare - operatie prin care semnalul initial este transformat la emisie astfel incat acesta sa poata fi restabilit la receptie numai daca se cunoaste algoritmul de codare;

   50. decodare - operatie prin care la receptie este restabilit semnalul initial cunoscandu-se algoritmul de codare;

   51. introducere pe piata - actiunea de a face disponibil, pentru prima data, contra cost sau gratuit, un echipament destinat consumatorilor pentru receptionarea semnalelor digitale de televiziune, in vederea distribuirii si/sau utilizarii;

   52. echipament de televiziune digitala avansata - dispozitiv utilizat pentru conectarea la receptorul de televiziune sau integrat in receptorul de televiziune digitala, capabil sa receptioneze servicii de televiziune digitala interactiva;

   53. interfata de programare a aplicatiei - interfata software intre aplicatii, pusa la dispozitie de radiodifuzori sau de furnizorii de servicii, si resursele din echipamentele de televiziune digitala avansata pentru serviciile de difuzare sub forma digitala a programelor de televiziune si radio (application program interface - API).

   (2) In cuprinsul prezentei ordonante de urgenta sunt, de asemenea, aplicabile definitiile relevante prevazute la art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea si functionarea Sistemului national unic pentru apeluri de urgenta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 160/2008, la art. 2 din Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice, cu completarile ulterioare, la art. 1 din Legea nr. 365/2002, republicata, si la art. 1 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

   CAPITOLUL II
 Autorizarea furnizarii de retele si servicii de comunicatii electronice

Art. 5. -

    Furnizarea retelelor si serviciilor de comunicatii electronice este libera si se realizeaza in conditiile regimului de autorizare generala, in conformitate cu prevederile prezentului capitol.

   Art. 6. -

   (1) In scopul realizarii unei evidente oficiale a furnizorilor, orice persoana care intentioneaza sa furnizeze retele sau servicii de comunicatii electronice are obligatia sa transmita ANCOM o notificare, in forma prevazuta la alin. (3), cu exceptia cazurilor prevazute la art. 7.

   (2) Persoanele straine care furnizeaza servicii de comunicatii electronice transfrontaliere destinate publicului catre utilizatorii finali aflati pe teritoriul national au obligatia sa transmita ANCOM notificarea prevazuta la alin. (1).

   (3) ANCOM stabileste si actualizeaza formularul-tip al notificarii, cuprinzand informatiile pe care orice persoana care intentioneaza sa furnizeze retele sau servicii de comunicatii electronice are obligatia sa le comunice pentru a beneficia de autorizatia generala. Aceste informatii sunt grupate in urmatoarele categorii:

   a) date necesare identificarii furnizorului si comunicarii eficiente cu acesta;

   b) descrierea tipurilor de retele sau de servicii pe care persoana in cauza intentioneaza sa le furnizeze;

   c) data estimativa a inceperii activitatii.

   (4) Persoana care a realizat notificarea in conditiile prevazute la alin. (1) si (3) este autorizata sa furnizeze tipurile de retele si de servicii pe care le-a indicat in notificare, avand drepturile si obligatiile corespunzatoare prevazute in autorizatia generala.

   (5) Orice modificare a datelor prevazute la alin. (3) trebuie notificata ANCOM in termen de 10 zile.

   (6) Persoanelor carora li s-a retras dreptul de a furniza retele sau servicii de comunicatii electronice li se revoca dreptul de a utiliza frecvente radio, resurse de numerotatie sau alte categorii de resurse tehnice, acolo unde este cazul, si nu mai pot beneficia de autorizatia generala pe o perioada de 3 ani de la retragerea dreptului.

   Art. 7. -

   (1) Persoanele care intentioneaza sa furnizeze exclusiv pentru nevoi proprii retele sau servicii de comunicatii electronice nu au obligatia transmiterii notificarii prevazute la art. 6.

 (2) Persoanelor prevazute la alin. (1) li se aplica drepturile si obligatiile prevazute in autorizatia generala, precum si prevederile referitoare la retragerea dreptului de a furniza retele sau servicii de comunicatii electronice ori a dreptului de a utiliza frecvente radio.

   (3) Persoanele care solicita acces sau interconectare furnizorilor de retele si servicii de comunicatii electronice din Romania nu trebuie sa se supuna procedurii de autorizare generala prevazute la art. 6 daca nu furnizeaza servicii sau nu opereaza retele pe teritoriul national.

   (4) ANCOM poate stabili alte tipuri de retele sau servicii de comunicatii electronice pentru a caror furnizare nu este necesara transmiterea notificarii prevazute la art. 6.

   Art. 8. -

   (1) ANCOM elaboreaza si actualizeaza autorizatia generala pentru tipurile de retele si de servicii, prin care stabileste conditiile in care acestea pot fi furnizate, determinand astfel drepturile si obligatiile care revin furnizorilor fiecarui tip de retea sau de serviciu.

   (2) Conditiile stabilite potrivit alin. (1) vor fi obiectiv justificate in raport cu tipul de retea sau de serviciu in cauza, nediscriminatorii, proportionale si transparente. Acestea pot viza:

   a) contributii financiare pentru sustinerea serviciului universal;

   b) plata tarifului de monitorizare anual, in conformitate cu dispozitiile cap. X;

   c) interoperabilitatea serviciilor si interconectarea retelelor;

   d) accesibilitatea pentru utilizatorii finali a resurselor de numerotatie din Planul national de numerotatie, din Spatiul european de numerotatie telefonica, a numerelor internationale universale gratuite si, acolo unde este fezabil din punct de vedere economic si tehnic, a resurselor de numerotatie din planurile nationale de numerotatie ale altor state membre ale Uniunii Europene, precum si alte conditii impuse in conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgenta;

   e) cerinte privind protectia mediului, planurile de urbanism si amenajare a teritoriului, precum si cerinte si conditii legate de acordarea dreptului de acces pe proprietatea publica sau privata, colocare si utilizarea partajata a infrastructurii, inclusiv, daca este cazul, garantiile de ordin financiar ori tehnic necesare pentru a asigura executarea corespunzatoare a lucrarilor de infrastructura;

 f) obligatii privind transmisia serviciilor de programe prin retele de comunicatii electronice, in conformitate cu prevederile legislatiei din domeniul audiovizualului;

   g) prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in domeniul comunicatiilor electronice, conform legislatiei nationale in domeniu;

   h) protectia utilizatorilor finali in domeniul comunicatiilor electronice si conditii privind asigurarea accesibilitatii serviciilor de comunicatii electronice pentru utilizatorii finali cu dizabilitati;

   i) restrictii privind transmiterea continutului ilegal si vatamator, in conformitate cu prevederile legale aplicabile in domeniul comertului electronic si al audiovizualului;

   j) informatii care trebuie furnizate in temeiul art. 6 alin. (3) si al art. 120;

   k) interceptarea legala a comunicatiilor de catre autoritatile si institutiile abilitate in acest sens, inclusiv suportarea de catre furnizorii de retele sau de servicii de comunicatii electronice a costurilor aferente, si asigurarea confidentialitatii prin sisteme proprii, acreditate in conditiile actelor normative in vigoare;

   l) furnizarea retelelor si a serviciilor de comunicatii electronice pe durata situatiilor generate de producerea unei calamitati naturale ori a unui sinistru deosebit de grav, in vederea asigurarii comunicatiilor dintre agentiile specializate de interventie si celelalte autoritati publice implicate in gestionarea situatiei create, inclusiv conditiile de utilizare a retelelor si a serviciilor de comunicatii electronice pentru comunicarea de catre autoritatile publice a avertizarilor care privesc amenintari iminente si pentru limitarea consecintelor catastrofelor majore;

   m) masuri privind limitarea efectelor campurilor electromagnetice generate de retelele de comunicatii electronice, in conditiile legii;

   n) obligatii privind acordarea accesului, altele decat cele prevazute la art. 100-105;

   o) mentinerea integritatii retelelor publice de comunicatii electronice, inclusiv prin conditii care sa impiedice producerea interferentelor prejudiciabile intre retele sau servicii de comunicatii electronice;

p) asigurarea securitatii retelelor publice de comunicatii electronice impotriva accesului neautorizat;

   q) conditii de utilizare a frecventelor radio care sunt supuse doar regimului de autorizare generala, in conformitate cu prevederile art. 23 alin. (3);

   r) masuri destinate asigurarii respectarii standardelor sau specificatiilor tehnice, potrivit art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2009, aprobata prin Legea nr. 113/2010, cu modificarile ulterioare;

   s) obligatii de transparenta impuse furnizorilor de servicii de comunicatii electronice privind asigurarea conectivitatii intre utilizatorii finali, in vederea atingerii obiectivelor prevazute la art. 4-61 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2009, aprobata prin Legea nr. 113/2010, cu modificarile ulterioare, inclusiv orice conditii care limiteaza accesul sau utilizarea anumitor servicii sau aplicatii, in cazurile in care astfel de conditii sunt permise de cadrul legal, si, acolo unde este justificat si proportional, privind asigurarea accesului autoritatii de reglementare la informatiile necesare pentru verificarea respectarii acestor obligatii.

   Art. 9. -

   (1) ANCOM modifica autorizatia generala, cu respectarea principiilor obiectivitatii si proportionalitatii, numai dupa parcurgerea procedurii de consultare prevazute la art. 135 si numai in urmatoarele situatii:

   a) aceasta decizie este necesara pentru respectarea obligatiilor care decurg dintr-un acord international la care Romania este parte;

   b) circumstantele in care autorizatia generala a fost emisa s-au modificat.

   (2) ANCOM revoca autorizatia generala, cu respectarea principiilor obiectivitatii si proportionalitatii, numai in urmatoarele situatii:

   a) aceasta decizie este necesara pentru respectarea obligatiilor care decurg dintr-un acord international la care Romania este parte;

   b) in vederea protejarii interesului public, atunci cand circumstantele in care autorizatia generala a fost emisa s-au modificat.

   (3) Revocarea autorizatiei generale in cazurile stabilite la alin. (2) se realizeaza numai dupa parcurgerea procedurii de consultare prevazute la art. 135.

 Art. 10. -

   (1) Persoanele autorizate in conditiile art. 6 sa furnizeze retele sau servicii de comunicatii electronice beneficiaza de dreptul de acces pe proprietati, in conditiile prevazute in legislatia in vigoare.

   (2) Persoanele autorizate in conditiile art. 6 sa furnizeze retele publice de comunicatii electronice sau servicii de comunicatii electronice destinate publicului beneficiaza si de urmatoarele drepturi:

   a) dreptul de a negocia si de a incheia acorduri de acces sau de interconectare cu orice alti furnizori autorizati de retele publice de comunicatii electronice ori de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, in conditiile art. 11 si 12;

   b) dreptul de a fi desemnat ca furnizor de serviciu universal, in conditiile prezentei ordonante de urgenta.

   (3) La cerere sau din oficiu, ANCOM elibereaza in cel mult 7 zile un certificat-tip prin care se atesta ca persoana respectiva a trimis o notificare in conditiile art. 6 si in care se prezinta conditiile in care aceasta persoana beneficiaza de dreptul de acces pe proprietati si de dreptul de a negocia acorduri de acces sau de interconectare.

   Art. 11. -

    Incheierea acordurilor de acces si interconectare se realizeaza, in conditiile legii, potrivit principiilor libertatii contractuale si negocierii cu buna-credinta a conditiilor tehnice si comerciale ale acestora, cu respectarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta.

   Art. 12. -

   (1) Pentru a se asigura furnizarea si interoperabilitatea serviciilor de comunicatii electronice destinate publicului, orice operator al unei retele publice de comunicatii electronice are:

   a) dreptul de a negocia un acord de interconectare cu orice alt operator al unei retele publice de comunicatii electronice, in vederea furnizarii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, inclusiv a serviciilor de comunicatii electronice accesibile utilizatorilor prin intermediul unei alte retele publice de comunicatii electronice interconectate cu reteaua oricaruia dintre cei 2 operatori;

   b) obligatia, la cererea unui tert autorizat in conditiile prezentei ordonante de urgenta, de a negocia un acord de interconectare cu solicitantul in cauza, in vederea furnizarii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, inclusiv a serviciilor de comunicatii electronice accesibile utilizatorilor prin intermediul unei alte retele publice de comunicatii electronice interconectate cu reteaua oricareia dintre parti.

 (2) Operatorii vor oferi acces si interconectare in conformitate cu obligatiile stabilite de autoritatea de reglementare potrivit dispozitiilor art. 100 sau 105.

   (3) Retelele publice de comunicatii electronice instalate in vederea furnizarii de servicii de televiziune digitala trebuie sa indeplineasca conditiile tehnice necesare in vederea furnizarii serviciilor sau programelor de televiziune pe ecran lat.

   (4) Operatorii care receptioneaza si retransmit servicii sau programe de televiziune pe ecran lat au obligatia de a pastra formatul respectiv.

   (5) Informatiile obtinute inaintea, in timpul sau dupa finalizarea negocierilor unui acord de acces sau de interconectare trebuie utilizate numai in scopul in care au fost furnizate, iar confidentialitatea informatiilor transmise sau stocate va fi respectata in toate cazurile. Aceste informatii nu pot fi divulgate catre niciun tert, in special catre alte departamente, filiale, sedii secundare sau parteneri ai furnizorului care ofera acces ori interconectare, care ar obtine astfel un avantaj de ordin competitiv, cu exceptia informatiilor solicitate de autoritatea de reglementare, potrivit dispozitiilor cap. IX.

   Art. 13. -

   (1) Este interzisa acordarea unor drepturi speciale sau exclusive cu privire la instalarea ori furnizarea de retele de comunicatii electronice sau pentru furnizarea de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, inclusiv cu privire la utilizarea unor frecvente radio, cu exceptia aplicarii dispozitiilor art. 26 alin. (5).

   (2) In cazul proiectelor de instalare de retele publice de comunicatii electronice realizate cu participarea sau sprijinul autoritatilor administratiei publice centrale sau locale ori finantate, total sau partial, din fonduri publice, in scopul furnizarii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, care impiedica, restrang ori distorsioneaza concurenta in sectorul comunicatiilor electronice sau pot avea un astfel de efect, furnizorii de retele sau de servicii de comunicatii electronice beneficiaza de acces deschis la aceste retele pentru o perioada de cel putin 7 ani, cu respectarea principiilor nediscriminarii, proportionalitatii si obiectivitatii.

(3) Dispozitiile alin. (2) nu se aplica in cazul proiectelor de instalare de retele de comunicatii electronice realizate de catre institutiile sau autoritatile publice din cadrul sistemului national de aparare, ordine publica si siguranta nationala, potrivit competentelor legale acordate in acest scop.

   (4) Conditiile tehnice si economice in care se realizeaza furnizarea serviciilor de comunicatii electronice destinate publicului, precum si accesul la retelele de comunicatii electronice in cazul prevazut la alin. (2) se stabilesc cu avizul conform al ANCOM.

   (5) ANCOM supravegheaza respectarea conditiilor tehnice si economice stabilite in conformitate cu prevederile alin. (4).

   (6) Actul administrativ prin care s-a dispus implementarea unor proiecte de instalare de retele de comunicatii electronice, in conditiile alin. (2), in lipsa avizului conform al ANCOM prevazut la alin. (4), poate fi atacat de orice persoana interesata la instanta de contencios administrativ competenta.

   (7) Furnizorii de retele publice de comunicatii electronice si furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, care beneficiaza de drepturi speciale sau exclusive pentru prestarea serviciilor in alte sectoare ale economiei, in Romania sau intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, au urmatoarele obligatii:

   a) sa tina contabilitatea in mod distinct pentru activitatile asociate cu furnizarea de retele sau de servicii de comunicatii electronice, in acelasi mod in care acest lucru s-ar realiza daca aceste activitati ar fi desfasurate de entitati distincte, astfel incat sa fie identificate cu baza de calcul si metodologiile de atribuire aplicate toate elementele care contribuie la formarea costurilor si a veniturilor legate de activitatile asociate cu furnizarea de retele sau de servicii de comunicatii electronice, inclusiv o prezentare detaliata a activelor imobilizate si a cheltuielilor structurale;

   b) sa realizeze o separare structurala pentru activitatile asociate cu furnizarea de retele sau de servicii de comunicatii electronice.

 (8) Prevederile alin. (7) lit. a) nu se aplica furnizorilor ale caror venituri anuale, rezultate din activitatile legate de furnizarea de retele sau de servicii de comunicatii electronice in Romania si/sau in alte state membre ale Uniunii Europene, sunt mai mici decat echivalentul in lei a 50 milioane de euro, pe baza cursului de schimb valutar mediu al perioadei in care au fost realizate veniturile comunicat de Banca Nationala a Romaniei.

   (9) Furnizorii de retele publice de comunicatii electronice sau furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, care nu sunt supusi cerintelor dreptului societatilor comerciale si care nu indeplinesc criteriile aplicabile intreprinderilor mici si mijlocii stabilite prin regulile contabile armonizate cu cerintele legislatiei Uniunii Europene, au obligatia sa isi elaboreze situatiile financiare, sa le supuna spre aprobare unui auditor financiar independent, in conditiile legii, si sa le publice. Aceasta cerinta se aplica si situatiilor financiare separate realizate in conditiile alin. (7) lit. a).

   CAPITOLUL III
 Regimul juridic al resurselor limitate necesare pentru furnizarea de retele si servicii de comunicatii electronice

   SECTIUNEA 1
Administrarea si gestionarea resurselor limitate

   Art. 14. -

   (1) ANCOM administreaza la nivel national resursele limitate necesare pentru furnizarea de retele si servicii de comunicatii electronice, precum frecventele radio, resursele de numerotatie si alte resurse tehnice asociate.

   (2) ANCOM gestioneaza la nivel national resursele de numerotatie si alte resurse tehnice asociate.

   (3) Resursele de numerotatie prevazute in Planul national de numerotatie si frecventele radio sunt resurse limitate aflate in proprietatea publica a statului.

   (4) Administrarea si gestionarea resurselor limitate se realizeaza pe baza principiilor obiectivitatii, transparentei, nediscriminarii si proportionalitatii.

   Art. 15. -

    Semnele susceptibile de reprezentare grafica ce redau resurse de numerotatie prevazute in Planul national de numerotatie si resurse tehnice asociate nu pot face obiectul protectiei dreptului de proprietate industriala pentru serviciile de comunicatii electronice destinate publicului.

Art. 16. -

   (1) Utilizarea frecventelor radio se realizeaza in conformitate cu prevederile TNABF, cu reglementarile in vigoare din domeniul comunicatiilor electronice, cu acordurile internationale la care Romania este parte, inclusiv cu reglementarile adoptate de Uniunea Internationala a Telecomunicatiilor ori de catre Conferinta Europeana a Administratiilor de Posta si Telecomunicatii.

   (2) TNABF se adopta prin hotarare a Guvernului, la propunerea ANCOM, in urma avizului conform al Comisiei Interdepartamentale de Radiocomunicatii pentru atribuirile cuprinzand benzi de frecvente radio cu utilizare guvernamentala sau a celor aflate in partaj guvernamental/neguvernamental.

   (3) ANCOM asigura, in conditiile legii, administrarea si coordonarea la nivel national a gestionarii spectrului de frecvente radio in conformitate cu TNABF si cu acordurile internationale la care Romania este parte, inclusiv cu reglementarile adoptate de Uniunea Internationala a Telecomunicatiilor si de catre Conferinta Europeana a Administratiilor de Posta si Telecomunicatii.

   Art. 17. -

   (1) Autoritatile competente sa gestioneze frecventele radio sunt:

   a) ANCOM, pentru frecventele radio din benzile atribuite pentru utilizare neguvernamentala si, in conditiile art. 19, pentru frecventele radio din benzile atribuite pentru utilizare in partaj guvernamental/neguvernamental;

   b) institutiile competente din sistemul national de aparare, ordine publica si siguranta nationala, pentru frecventele radio din benzile atribuite pentru utilizare guvernamentala; in cazul spectrului radio utilizat in scopul apararii, gestionat exclusiv sau in partaj de catre Ministerul Apararii Nationale, in cadrul TNABF, se utilizeaza termenul guvernamental "armata".

   (2) Autoritatile prevazute la alin. (1) au obligatia sa asigure schimbul reciproc de informatii referitoare la asignarile de frecvente efectuate in cazul benzilor de frecvente radio cu utilizare partajata neguvernamentala/guvernamentala, in conformitate cu prevederile Legii nr. 182/2002privind protectia informatiilor clasificate, cu modificarile si completarile ulterioare. Acestea colaboreaza in vederea identificarii si localizarii emisiilor neautorizate si a interferentelor prejudiciabile, in scopul asigurarii protectiei radioelectrice a tuturor statiilor de radiocomunicatii autorizate ce utilizeaza frecvente radio in conditiile legii.

(3) In scopul utilizarii eficiente a benzilor de frecvente desemnate conform TNABF pentru utilizare guvernamentala sau in partaj guvernamental/neguvernamental si al asigurarii compatibilitatii electromagnetice a echipamentelor radioelectrice proprii, institutiile competente din sistemul national de aparare, ordine publica si siguranta nationala pot elabora ordine si instructiuni interne.

   Art. 18. -

   (1) Institutiile competente din sistemul national de aparare, ordine publica si siguranta nationala au dreptul sa utilizeze benzile de frecvente desemnate conform TNABF, pentru utilizare guvernamentala sau in partaj guvernamental/neguvernamental, in masura in care acest lucru este necesar pentru indeplinirea atributiilor conferite de lege.

   (2) Institutiile competente din sistemul national de aparare, ordine publica si siguranta nationala au dreptul sa utilizeze pentru perioade limitate de timp benzile de frecvente radio, in masura in care acest lucru este necesar pentru indeplinirea atributiilor speciale prevazute de Legea nr. 51/1991 privind siguranta nationala a Romaniei.

   (3) Utilizarea frecventelor radio in conditiile alin. (1) si (2) se realizeaza in mod gratuit, fara a fi necesara obtinerea unei licente, cu indeplinirea urmatoarelor conditii:

   a) respectarea cerintelor tehnice si operationale necesare pentru evitarea interferentelor prejudiciabile si pentru limitarea efectelor campurilor electromagnetice;

   b) respectarea obligatiilor care decurg din acordurile internationale la care Romania este parte, inclusiv a reglementarilor adoptate de Uniunea Internationala a Telecomunicatiilor sau de catre Conferinta Europeana a Administratiilor de Posta si Telecomunicatii.

   Art. 19. -

    Activitatea ANCOM privind administrarea si coordonarea gestionarii spectrului de frecvente radio este asistata, pentru atribuirile cuprinzand benzi de frecvente radio cu utilizare guvernamentala sau aflate in partaj guvernamental/neguvernamental, de Comisia Interdepartamentala de Radiocomunicatii, infiintata prin hotarare a Guvernului, prin care se stabilesc structura, atributiile si modul de functionare ale acesteia.

 Art. 20. -

   (1) Spectrul de frecvente radio poate fi utilizat prin intermediul oricarei tehnologii disponibile pentru fiecare tip de aplicatie stabilita prin TNABF si in conformitate cu cerintele prevazute de legislatia Uniunii Europene.

   (2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), ANCOM poate stabili, temeinic motivat, restrictii proportionale si nediscriminatorii privind utilizarea anumitor tehnologii in anumite benzi de frecvente radio, in special atunci cand acest lucru este necesar pentru:

   a) evitarea interferentelor prejudiciabile;

   b) limitarea efectelor campurilor electromagnetice;

   c) asigurarea calitatii tehnice a serviciului;

   d) asigurarea maximizarii utilizarii in partaj a frecventelor radio;

   e) garantarea utilizarii eficiente a spectrului;

   f) asigurarea indeplinirii unui obiectiv de interes general.

   (3) Spectrul de frecvente radio poate fi utilizat pentru furnizarea oricarui serviciu de comunicatii electronice, stabilit prin TNABF si in conformitate cu cerintele prevazute de legislatia Uniunii Europene.

   (4) Prin exceptie de la prevederile alin. (3), ANCOM poate stabili in benzi de frecvente radio determinate, temeinic motivat, restrictii proportionale si nediscriminatorii privind furnizarea anumitor servicii de comunicatii electronice, inclusiv in vederea respectarii cerintelor prevazute de Regulamentul Radio al Uniunii Internationale a Telecomunicatiilor.

   (5) In scopul garantarii indeplinirii obiectivului de interes general, masurile adoptate in conformitate cu prevederile alin. (4) se motiveaza, acestea putand privi, fara a se limita la acestea:

   a) siguranta vietii;

   b) promovarea coeziunii sociale, regionale sau teritoriale;

   c) evitarea utilizarii ineficiente a frecventelor radio; sau

   d) promovarea diversitatii culturale si lingvistice si a pluralismului media, de exemplu prin furnizarea serviciilor de programe de televiziune sau radiodifuziune.

   (6) In vederea asigurarii respectarii principiilor prevazute la alin. (1) si (3), ANCOM analizeaza periodic restrictiile impuse in conformitate cu prevederile alin. (2) sau (4), dupa caz, si publica rezultatele acestei analize.

(7) Autoritatea de reglementare poate adopta masurile prevazute la alin. (2) si (4) in urma parcurgerii procedurii de consultare prevazute la art. 135.

   Art. 21. -

   (1) ANCOM poate interzice, la cererea motivata a institutiilor competente din cadrul sistemului national de aparare, ordine publica si siguranta nationala, pe o perioada limitata, utilizarea partiala sau totala a unei anumite benzi de frecvente ori a unei anumite frecvente in cazul in care siguranta nationala, ordinea publica sau apararea nationala impune aceasta masura, precum si in cazul respectarii unor angajamente asumate prin acorduri internationale.

   (2) Procedura privind interzicerea utilizarii partiale sau totale a unei benzi de frecvente ori a unei anumite frecvente se elaboreaza de catre ANCOM, cu avizul Comisiei Interdepartamentale de Radiocomunicatii, si se aproba prin decizie a presedintelui ANCOM.

   (3) Institutiile competente din sistemul national de aparare, ordine publica si siguranta nationala pot impune furnizorilor de retele si servicii de comunicatii electronice, in cazuri extraordinare si pentru o perioada limitata, modificarea unor parametri tehnici ai emisiei radio, pentru indeplinirea unor atributii speciale prevazute de Legea nr. 51/1991.

   (4) Situatiile prevazute la alin. (3) sunt comunicate de indata ANCOM, in conditiile Legii nr. 182/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

   Art. 22. -

   (1) Introducerea pe piata si punerea in functiune pe teritoriul Romaniei a echipamentelor definite in cadrul Directivei 1999/5/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 9 martie 1999 privind echipamentele radio si echipamentele terminale de telecomunicatii si recunoasterea reciproca a conformitatii acestora si in cadrul Directivei 2004/108/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 15 decembrie 2004 privind apropierea legislatiilor statelor membre cu privire la compatibilitatea electromagnetica si de abrogare a Directivei 89/336/CEE, sunt permise in conditiile stabilite prin hotarare a Guvernului.

   (2) Autoritatea de reglementare stabileste reglementarile tehnice pentru interfetele radio ce definesc cerintele pe care echipamentele prevazute la alin. (1) trebuie sa le respecte pentru a putea fi utilizate.

Art. 23. -

   (1) Frecventele radio pot fi utilizate numai dupa obtinerea unei licente de utilizare a frecventelor radio acordate in conditii care sa asigure exploatarea eficienta a resursei limitate, evitarea aparitiei interferentelor prejudiciabile asupra retelelor operate de alte persoane care utilizeaza spectrul radio in conditiile legii, asigurarea calitatii tehnice a serviciului furnizat ori indeplinirea altor obiective de interes general.

   (2) Autoritatea de reglementare acorda spre utilizare, in mod individual, prin alocare sau asignare, frecvente radio din benzile prevazute in TNABF, in conformitate cu procedura stabilita prin decizie a presedintelui ANCOM, si tine permanent evidenta utilizarii acestora.

   (3) ANCOM poate stabili, prin decizie a presedintelui, anumite categorii de frecvente a caror utilizare este permisa fara obtinerea unei licente de utilizare a frecventelor radio, in cazul in care acest lucru este posibil din punct de vedere tehnic, precum si atunci cand riscul producerii interferentelor prejudiciabile este redus, impunand totodata si conditiile armonizate de utilizare a acestora.

   (4) In situatia prevazuta la alin. (3), in cazul anumitor benzi de frecvente radio destinate furnizarii de retele si servicii de comunicatii electronice, autoritatea de reglementare poate stabili ca utilizarea sa fie supusa regimului de autorizare generala in ceea ce priveste accesul si conditiile de utilizare.

   Art. 24. -

   (1) Licenta de utilizare a frecventelor radio este actul administrativ prin care ANCOM acorda unui furnizor autorizat in conditiile cap. II dreptul de a utiliza una sau mai multe frecvente radio in scopul furnizarii de retele sau de servicii de comunicatii electronice, cu respectarea anumitor parametri tehnici si pentru o perioada limitata.

   (2) Licenta de utilizare a frecventelor radio stabileste conditiile in care titularul acesteia poate exercita dreptul prevazut la alin. (1). Aceste conditii trebuie sa fie obiectiv justificate in raport cu tipul de retea sau de serviciu in cauza, nediscriminatorii, proportionale si transparente. Ele pot viza:

 a) desemnarea tipului de retea sau de serviciu ori a tehnologiei pentru care a fost acordat dreptul de utilizare a frecventelor, inclusiv, daca este cazul, utilizarea exclusiva a unei frecvente pentru transmiterea unui anumit serviciu media audiovizual, in conditiile legislatiei din domeniul audiovizualului;

   b) utilizarea efectiva, rationala si eficienta a frecventelor, inclusiv, daca este cazul, cerinte de calitate a serviciului furnizat si de acoperire a teritoriului;

   c) termene pentru utilizarea efectiva a frecventelor;

   d) cerinte tehnice si operationale necesare pentru evitarea interferentelor prejudiciabile si pentru limitarea efectelor campurilor electromagnetice, acolo unde aceste cerinte sunt diferite fata de cele incluse in autorizatia generala;

   e) durata pentru care se acorda dreptul de utilizare, sub rezerva modificarii TNABF; termenul de valabilitate a licentei este adecvat pentru serviciul de comunicatii electronice in cauza, avand in vedere obiectivul urmarit, si tine cont de o perioada adecvata necesara pentru amortizarea investitiei;

   f) posibilitatea si conditiile cedarii dreptului de utilizare;

   g) tariful de utilizare a spectrului, stabilit in conformitate cu prevederile art. 30;

   h) orice obligatii asumate de furnizorul in cauza in cursul unei proceduri de selectie competitiva sau comparativa;

   i) obligatii care decurg din acorduri internationale privind utilizarea frecventelor;

   j) obligatii ce decurg din utilizarea cu caracter experimental sau ocazional a frecventelor radio.

   (3) Licenta de utilizare a frecventelor radio poate fi modificata la initiativa ANCOM, potrivit competentelor ce ii revin in conformitate cu legislatia in vigoare, in cazurile impuse de:

   a) respectarea conditiilor privind utilizarea efectiva, rationala si eficienta a frecventelor radio;

   b) evitarea interferentelor prejudiciabile;

   c) implementarea obiectivelor de armonizare la nivel european si cooperare internationala privind utilizarea frecventelor radio;

   d) respectarea acordurilor internationale la care Romania este parte referitoare la utilizarea frecventelor radio;

e) rezolvarea situatiilor de disponibilitate limitata a frecventelor radio, in anumite arii geografice si in conditii tehnice specificate, in benzile de frecvente radio desemnate pentru tipul de aplicatie destinat furnizarii retelei care face obiectul licentei;

   f) implementarea strategiei de dezvoltare a comunicatiilor electronice si de gestionare a spectrului de frecvente radio;

   g) modificarea TNABF.

   (4) In situatia prevazuta la alin. (3), ANCOM il informeaza pe titularul licentei de utilizare a frecventelor radio cu privire la modificarile ce trebuie operate si ii acorda un termen corespunzator in vederea implementarii acestor modificari, proportional cu natura calitativa sau cantitativa a acestora.

   Art. 25. -

   (1) Numarul de licente de utilizare a frecventelor radio ce urmeaza sa fie acordate intr-o banda de frecvente radio poate fi limitat atunci cand este necesara asigurarea utilizarii eficiente a spectrului de frecvente radio sau evitarea aparitiei interferentelor prejudiciabile.

   (2) Limitarea numarului de licente de utilizare a frecventelor radio se poate realiza numai cu respectarea urmatoarelor conditii:

   a) luarea in considerare de catre ANCOM a necesitatii ca masura sa aduca utilizatorilor un maximum de beneficii si sa faciliteze dezvoltarea concurentei;

   b) acordarea de catre ANCOM tuturor partilor interesate, inclusiv utilizatorilor si consumatorilor, a posibilitatii de a-si exprima opiniile referitoare la aceasta masura;

   c) publicarea oricarei decizii care limiteaza numarul de licente, impreuna cu motivarea acestei masuri.

   (3) Pentru a aprecia daca limitarea numarului de licente mai este justificata, ANCOM analizeaza decizia, adoptata in conformitate cu prevederile alin. (1), atunci cand considera necesar ori in urma primirii unei cereri motivate din partea unei persoane direct afectate de masura de limitare.

   (4) In cazul in care ANCOM considera ca noi drepturi de utilizare a frecventelor radio intrunesc conditiile necesare in vederea acordarii, autoritatea de reglementare are obligatia sa aduca la cunostinta publicului acest lucru si sa lanseze invitatia de depunere a cererilor.

 Art. 26. -

   (1) Acordarea licentelor de utilizare a frecventelor radio se realizeaza prin intermediul unei proceduri deschise, obiective, transparente, nediscriminatorii si proportionale, in termen de cel mult 6 saptamani de la primirea unei cereri complete, insotite de toate documentele necesare in acest sens, cu exceptia licentelor acordate in conditiile alin. (2) si (5).

   (2) In cazul licentelor de utilizare a frecventelor radio care indeplinesc conditiile prevazute la art. 25, ANCOM acorda dreptul de utilizare prin selectie competitiva sau comparativa, pe baza unei proceduri obiective, transparente, nediscriminatorii si proportionale, care sa nu aiba ca efect restrangerea, impiedicarea sau denaturarea concurentei, in cel mult 8 luni de la primirea unei cereri in acest sens. Procedura de selectie competitiva sau comparativa poate fi folosita ca modalitate de acordare a dreptului de utilizare si in alte cazuri stabilite de ANCOM.

   (3) Termenele prevazute la alin. (1) si (2) pot fi modificate de ANCOM daca acest lucru este necesar pentru respectarea unui acord international referitor la utilizarea spectrului de frecvente radio sau a pozitiilor orbitale la care Romania este parte.

   (4) ANCOM poate decide, in cadrul unei proceduri de acordare a licentei de utilizare a frecventelor radio, cu respectarea principiilor prevazute la alin. (2), din considerente ce tin de promovarea concurentei in domeniul comunicatiilor electronice, cu consultarea prealabila a Consiliului Concurentei, excluderea anumitor persoane de la procedura de selectie. Autoritatea de reglementare justifica masura si ia decizia numai dupa parcurgerea procedurii de consultare prevazute la art. 135.

   (5) In situatii temeinic justificate, prin exceptie de la prevederile alin. (2), frecventele radio pot fi acordate prin incredintare directa, cu avizul conform al Consiliului National al Audiovizualului, radiodifuzorilor ce furnizeaza programele publice de radiodifuziune si televiziune si numai in situatia in care masura este necesara pentru atingerea unor obiective de interes general. Acordarea frecventelor radio in conditiile prezentului alineat trebuie sa fie justificata in mod obiectiv, sa fie transparenta si proportionala.

 (6) Autoritatea de reglementare are dreptul, inainte de data- limita de depunere a ofertelor, de a anula o procedura de selectie demarata. Decizia de a anula procedura de selectie trebuie obiectiv justificata ori sa reprezinte consecinta unor conditii ce nu au putut fi cunoscute la initierea procedurii de selectie. ANCOM comunica, in termen de cel mult 30 de zile, motivele anularii procedurii de selectie si inapoiaza, la cerere, costurile de achizitie a documentatiei elaborate pentru procedura de selectie.

   Art. 27. -

   (1) Dreptul de utilizare a frecventelor radio poate fi retras, total sau partial, in urmatoarele situatii:

   a) drepturile conferite prin licenta nu sunt exercitate, in scopul pentru care acestea au fost acordate, in termenul stabilit conform art. 24 alin. (2) lit. c);

   b) masura este necesara in vederea implementarii obiectivelor de armonizare la nivel european si cooperare internationala privind utilizarea frecventelor radio;

   c) masura este necesara in vederea respectarii acordurilor internationale la care Romania este parte referitoare la utilizarea frecventelor radio;

   d) masura este necesara in vederea implementarii strategiei de dezvoltare a comunicatiilor electronice si a politicii de gestionare a spectrului de frecvente radio;

   e) in cazul in care exercitarea dreptului de utilizare este intrerupta, din motive imputabile titularului, pentru mai mult de 6 luni si are ca efect direct limitarea posibilitatii ANCOM de a acorda alte drepturi de utilizare in anumite conditii;

   f) pentru evitarea tezaurizarii spectrului radio manifestata prin neutilizarea resursei limitate la nivelul alocarii din licente, atunci cand masura este necesara pentru asigurarea unei concurente efective pe piata sau pentru eliminarea unor bariere la intrarea pe piata, care au ca efect restrangerea, impiedicarea ori denaturarea concurentei.

   (2) Dreptul de utilizare a frecventelor radio in cazurile prevazute la alin. (1) lit. b)-d) poate fi retras doar in urma parcurgerii procedurii de consultare prevazute la art. 135.

   (3) In cazul prevazut la alin. (1) lit. f), anterior dispunerii masurii retragerii dreptului de utilizare, ANCOM poate permite cesionarea dreptului de utilizare a frecventelor radio, intr-un termen determinat, in conditii care sa asigure protejarea concurentei.

 (4) In cazul nerespectarii termenului prevazut la alin. (3), ANCOM poate dispune retragerea dreptului de utilizare doar dupa parcurgerea procedurii de consultare prevazute la art. 135.

   Art. 28. -

   (1) Acordarea licentelor de utilizare a frecventelor radio prin intermediul unor proceduri de selectie competitiva sau comparativa este conditionata de plata catre bugetul de stat a unei taxe de licenta, al carei cuantum va fi stabilit, pentru fiecare caz in parte, prin hotarare a Guvernului initiata de catre Secretariatul General al Guvernului la propunerea ANCOM.

   (2) Selectia competitiva reprezinta procedura de acordare a licentei de utilizare a frecventelor radio prin care dreptul de utilizare a frecventelor radio este acordat castigatorului unei licitatii, ca urmare a oferirii unei valori maxime pentru taxa de licenta, avand ca punct de pornire valoarea minimala stabilita conform alin. (1), asigurandu-se totodata si indeplinirea unor criterii de precalificare de natura tehnica, administrativa ori financiara, dupa caz.

   (3) Selectia comparativa reprezinta procedura de acordare a licentei de utilizare a frecventelor radio prin care dreptul de utilizare a frecventelor radio este acordat primului clasat, in urma evaluarii ofertelor depuse pe baza unui set de criterii prestabilite de natura tehnica, administrativa ori financiara, dupa caz.

   (4) Reglementarea detaliata a modului de desfasurare a procedurilor de selectie competitiva sau comparativa se adopta prin decizie a presedintelui ANCOM.

   Art. 29. -

   (1) Costurile ocazionate de schimbarea destinatiei sau reorganizarea utilizarii unor benzi de frecvente radio determinate de acordarea unor licente de utilizare a frecventelor radio prin intermediul unor proceduri de selectie vor fi suportate din cuantumul taxei de licenta mentionate la art. 28 alin. (1), precum si din alte surse de finantare ce pot fi stabilite prin hotarare a Guvernului.

   (2) Modul de compensare a costurilor prevazute la alin. (1) va fi stabilit, pentru fiecare caz in parte, prin hotarare a Guvernului initiata de catre Secretariatul General al Guvernului la propunerea ANCOM.

.........................................................................................................................................

http://legestart.ro/Ordonanta-de-urgenta-111-2011-comunicatiile-electronice-(NTk3NzE3).htm

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu