II.
Prezentare succintă a Manualului Calităţii
4.
|
SISTEM DE MANAGEMENT AL CALITĂŢII
|
|
1. Reprezentantul
Managementului Calităţii de la nivel de organizatie impreuna cu
reprezentantii Managementului Calitatii de la nivel de domeniu de activitate stabilesc,
documentează, implementează, menţin şi îmbunătăţesc sistemul de management al
calităţii, prin care :
-îşi identifică procesele
necesare sistemului de management al calităţii şi aplicarea acestora,
-îşi determină criteriile şi
metodele necesare pentru ca operarea şi controlul proceselor sa fie eficace,
-se asigură de disponibilitatea
resurselor şi informaţiilor necesare operării şi monitorizării acestor
procese,
-îşi monitorizează, măsoară,
analizează şi împlementează acţiunile pe care le consideră necesare pentru a
realiza rezultatele planificate şi îmbunătăţirea continuă a propriilor
procese.
2. PRES COM a stabilit şi
menţine un Manual al Calităţii la nivel de organizaţie care :
-prezintă domeniul de aplicare
al fiecărui sistem de management al calităţii de la nivelul fiecărei activităţi ;
-face referire la procedurile
sistemului de management al calităţii de la nivelul fiecărui domeniu de
activitate, prin intermediul Structurii Sistemului Calităţii;
-descrie interacţiunea şi
succesiunea proceselor sistemului de management al calităţii din cadrul
fiecărui domeniu de activitate.
3. Reprezentantul
Managementului Calităţii de la nivel de organizatie stabileşte şi
implementează proceduri de Controlul Documentelor şi Controlul Înregistrărilor
|
5.
|
RESPONSABILITATEA MANAGEMENTULUI
|
|
1. Managementul de la cel mai
înalt nivel al S.C. PRES COM S.R.L. a stabilit Politica în domeniul
calităţii PRES COM (aplicabilă tuturor activităţilor).
2. Fiecare RMC de la nivel domeniu
de activitate din cadrul organizaţiei îşi stabileşte şi analizează propriile
Obiective în domeniul calităţii, obiective care sunt în
concordanţă cu Politica în domeniul Calităţii de la nivel de organizaţie.
3. Fiecare RMC de la nivel domeniu
de activitate alături de Reprezentantul Managementului Calităţii de la nivel
de organizaţie planifică sistemul de management al calităţii şi definesc
propriile responsabilităţi şi autorităţi în cadrul sistemului.
4. Managementul de la cel mai
înalt nivel al organizatiei numeşte un Reprezentant al Managementului
calităţii (la nivel de domeniu de activitate) care se asigură de funcţionarea
sistemului.
Managementul de la cel mai
înalt nivel numeste un Reprezentant al Managementului
calităţii la nivel de organizaţie .
Vezi Anexa D [552-01 Reprezentantul Managementului Calităţii
de la nivel de organizaţie şi Reprezentantul Managementului de la nivel de
domeniu de activitate ]
5. Fiecare RMC de la nivelul domeniului
de activitate îşi defineşte propriile procese de comunicare. RMC de la nivel
de organizaţie defineşte procesul de comunicare la nivel de organizaţie.
6. Managementul de la cel mai
înalt nivel al fiecărui domeniu de activitate analizează
la intervale planificate sistemul de management al calităţii din propria
organizaţie.
|
6.
|
MANAGEMENTUL RESURSELOR
|
|
1. Fiecare domeniu de
activitate/structura organizatorică din cadrul PRES COM îşi determină şi
asigură resursele necesare implementării, menţinerii şi
îmbunătăţirii continue a eficacităţii propriilor sisteme de management al
calităţii şi pentru a creşte satisfacţia clienţilor.
|
7.
|
REALIZAREA PRODUSULUI
|
|
1. Fiecare domeniu de
activitate (structura organizatorică) din cadrul PRES COM îşi defineşte
propriile procese: de planificare a realizării produsului, a celor
referitoare la relaţia cu clienţii, de proiectare (unde este cazul), de
aprovizionare, de producţie, de identificare şi trasabilitate, de protejare
şi păstrare a produselor proprietatea clientului, de păstrare a propriilor
produse şi de control al DMM-ului.
|
8.
|
MĂSURARE, ANALIZA ŞI IMBUNĂTĂŢIRE
|
|
1. Fiecare domeniu de
activitate (structura organizatorică) din cadrul PRES COM îşi stabileşte
propriile metode de monitorizare a satisfacţiei clienţilor, de monitorizare
şi măsurare a proceselor şi produselor, de analiză a datelor.
2. Reprezentantul Managementului
Calităţii la nivel de organizaţie stabileşte
şi implementează proceduri de Audit Intern, Controlul Produsului Neconform, Acţiuni
Corective, Acţiuni Preventive, prin care realizează managementul
acestor procese la nivel de organizaţie.
|
Acest manual al calităţii descrie sistemul de management
al PRES COM şi conformitatea acestuia cu cerinţele SR EN ISO 9001:2001. Acest manual este destinat:
·
utilizării interne: pentru comunicarea către toţi angajaţii PRES COM a politicii în domeniul
calităţii şi a obiectivelor calităţii, pentru a-i familiariza cu metodele
folosite pentru atingerea conformităţii cu cerinţele SR EN ISO 9001:2001, pentru
facilitarea implementării, menţinerii sistemului de management al calităţii şi
asigurarea continuităţii şi actualizării acestuia în condiţiile modificării
condiţiilor de lucru, pentru asigurarea unei comunicări şi a unui control
eficient al calităţii activităţilor şi documentelor care constituie baza
sistemului de management al calităţii.
·
utilizării externe: pentru informarea clienţilor PRES COM şi a altor părţi interesate în
legătură cu politica în domeniul calităţii al organizaţiei PRES COM, sistemul
de management al calităţii implementat şi a evaluărilor privind conformitatea
cu cerinţele SR EN ISO 9001:2001.
Sistemul de management al calităţii descris în continuare
este conform cu cerinţele standardului român SR EN ISO 9001:2001.
1.
DOMENIUL DE APLICARE
Înfiinţată în anul 1991, SC PRES COM SRL a atins
performanţe considerabile în cele trei domenii de activitate:
-
Comercializare de materiale de
construcţii, cum ar fi cărămida, articole din tablă şi fier, articole tehnico-sanitare,
centrale termice, articole de electrotehnică şi electrocasnice, articole pentru
lucrări şi decoraţiuni interioare, prin complexele comerciale de materiale de
construcţii Multipoll (Brasov
si Fagaras) si punctele de lucru (Predeal, Prejmer si Bod).
-
Turism: cazare şi prestări servicii
specifice (sală de conferinţe, saună, masaj, internet, bar, garderobă de schi
şi parcare, etc.), alimentaţie pentru turism (restaurant), prin înfiinţarea în
anul 2000 a Hotelului Miruna de patru stele, localizat în Poiana Braşov
-
Distribuţie de presă, comercializare de tutun, cosmetice,
diverse articole de primă necesitate prin mai mult de 60 de chioşcuri amplasate
în Braşov.
Domeniul de Activitate:
- comerţ cu materiale de construcţii
- distribuţie presă
- activităţi hoteliere
Elementele
descrise în acest manual, procedurile sistemului calităţii şi instrucţiunile de
lucru asociate constituie practici obligatorii pentru întregul personal al organizaţiei.
Avand
în vedere caracterul standardului ISO 9001:2000 care permite modularea
cerinţelor la specific, este permisă excluderea unor cerinţe care nu sunt
specifice activităţii proprii şi/sau aplicabile în organizaţia noastră, cu
precizarea că singurele cerinţe care pot fi excluse sunt cele menţionate la
capitolul 7, ”Realizarea Produsului”. Aceste excluderi nu afectează abilitatea
sau responsabilitatea organizaţiei.
Următoarele
cerinţe din capitolul 7 al standardului SR EN ISO 9001:2001 nu au relevanţă
pentru organizaţia noastră şi au fost excluse:
- din capitolul 7.3 Proiectare
şi dezvoltare următoarele cerinţe: 7.3.1 Planificarea proiectării şi dezvoltării,
7.3.2 Elemente de intrare ale proiectării şi
dezvoltării, 7.3.3 Elemente de ieşire ale proiectării şi dezvoltării, 7.3.4 Analiza
proiectării şi dezvoltării, 7.3.5 Verificarea proiectării şi dezvoltării şi 7.3.6 Validarea
proiectării şi dezvoltării fiind
aplicabilă doar cerinţa 7.3.7 Modificarea
proiectării pentru domeniul de activitate Hotel Miruna (restaurant/bloc
alimentar) şi anume modificarea reţetelor culinare;
- 7.5.2. Validarea produsului, fiindcă organizaţia nu
efectueză procese speciale, care trebuie verificate/validate.
2. REFERINŢE NORMATIVE
Sistemul de management al calităţii implementat în PRES
COM este conform cu standardul
internaţional ISO 9001:2000, respectiv familia de standarde române:
SR EN ISO 9000:2001
|
Sisteme
de management al calităţii – Cerinţe
|
SR EN ISO 9001:2001
|
Sisteme de management
al calităţii – Principii esenţiale şi Vocabular
|
SR EN ISO 9004:2001
|
Sisteme
de management al calităţii – Ghid pt. îmbunătăţirea performanţelor
|
SR EN ISO 19011:2003
|
Audituri
referitoare la sisteme de management al calităţii şi mediului.
|
Alte referinţe
normative aplicabile domeniilor de activitate sunt enumerate în Lista
Reglementărilor Aplicabile ( 423-01-05)
3. DEFINIŢIE
PRES COM
Toate activităţile care se desfăşoară în PRES COM. În acest manual al
calităţii, PRES COM este “Organizaţia” (cu cele trei domenii de activitate/structuri
organizatorice) la care face referire standardul SR EN ISO 9001:2001.
Calitate
Măsura în care un
ansamblu de caracteristici (trasături distincte) intrinseci îndeplinesc
cerinţele (nevoi sau aşteptări care sunt declarate, în general implicite sau
obligatorii).
4.
SISTEM
DE MANAGEMENT AL CALITĂŢII
4.1
Cerinţe generale
Managementul PRES COM se angajează să stabilească, documenteze,
implementeze, menţină şi îmbunătăţească continuu sistemul de management al
calităţii pentru a se asigura că produsele şi serviciile întrunesc cerinţele
specificate. Sistemul de management al calităţii respectă cerinţele SR EN ISO
9001:2001.
Pentru a stabili modul în care cerinţele, aplicabile şi specificate, ale
sistemului de management al calităţii vor fi îndeplinite, PRES COM stabileşte
şi utilizează proceduri documentate ale sistemului de management al calităţii,
instrucţiuni de lucru, în scopul asigurării identificării, definirii,
controlului, verificării, măsurării, monitorizării şi analizării diferitelor
procese ale sistemului de management al calităţii, privind eficacitatea
implementării, punerii în aplicare şi a conformităţii cu SR EN ISO 9001:2001, a
rezultatelor sistemului de management al calităţii în raport cu cerinţele şi
îmbunătăţirea continuă.
Managementul PRES COM (pentru domeniile de activitate: comert
cu materiale de constructie, distributie presa si activitati hoteliere):
a) identifică procesele necesare sistemului de management al
calităţii şi aplicarea acestora în cadrul PRES COM; toate aceste procese sunt
prezentate pentru cele 3 domenii de activitate în [Structura Documentaţiei Sistemului de Management al Calităţii 410-01];
b) determină succesiunea şi interacţiunea acestor procese;
reprezentarea grafică a succesiunii şi interacţiunii dintre procese se face în [Interacţiunea şi Succesiunea Proceselor in
cadrul PRES COM 410-02]; [Interacţiunea şi Succesiunea Proceselor in cadrul
PRES COM COMPLEX COMERCIAL MULTIPOLL D 410-02]; [Interacţiunea şi Succesiunea Proceselor in cadrul PRES COM HOTEL
MIRUNA H 410-02]; [Interacţiunea şi
Succesiunea Proceselor in cadrul PRES COM PRESA P 410-02];
c) determină criteriile şi metodele necesare pentru a se
asigura că atât operarea cât şi controlul proceselor în PRES COM sunt eficace,
prin indicatorii de performanţă ai proceselor;
d) asigură disponibilitatea resurselor şi a informaţiilor
necesare pentru operarea şi monitorizarea acestor procese; de văzut procedura
internă [Şedinţa de Analiză a Sistemului
de Management al Calităţii D 560-01], [Şedinţa de Analiză a Sistemului de
Management al Calităţii P 560-01]; [Şedinţa
de Analiză a Sistemului de Management al Calităţii H 560-01];
e) monitorizează, măsoară şi analizează aceste procese;
f) implementează acţiunile necesare pentru a realiza
rezultatele planificate şi pentru îmbunătăţirea continuă a proceselor; de văzut
procedurile interne; [Acţiuni Corective 852-01],
[Acţiuni Preventive-Idei de Îmbunătăţire continuă 851-01];
Pentru situaţiile în care unele procese sunt subcontractate unei terţe
părţi, PRES COM se asigură că sunt identificate, stabilite şi implementate
controalele necesare pentru asigurarea conformanţei cu cerinţele, controale
identificate în cadrul sistemului de management al calităţii.
4.2 Cerinţe privind
documentaţia
4.2.1 Generalităţi
Managementul PRES COM, prin Reprezentantul
Managementului Calităţii la nivel de Organizaţie RMC(O) si Reprezentanţii Managementului
Calităţii la nivel de domeniu de activitate (RMC), defineşte documentaţia
sistemului de management al calităţii, inclusiv înregistrările relevante,
necesare pentru a stabili, implementa şi menţine sistemul de management al
calităţii şi pentru a susţine funcţionarea eficientă şi eficace a proceselor
din PRES COM.
Documentaţia sistemului de management al calităţii PRES
COM, include:
a) declaraţii documentate ale
politicii în domeniul calităţii şi ale obiectivelor calităţii; vezi [Politica în domeniul calităţii 530-01]
;
b) manualul calităţii; vezi [Manualul Calităţii 422-01];
c) proceduri documentate
cerute de prezentul Standard Internaţional; vezi [Structura Documentatiei Sistemului de Management al Calităţii 410-01];
d) documente necesare PRES COM
pentru a se asigura de planificarea, operarea şi controlul eficace ale proceselor sale; vezi [Structura Documentatiei Sistemului de
Management al Calităţii 410-01];
e) înregistrări ale calităţii
cerute de standardul internaţional în vigoare.
O procedură internă
documentată a PRES COM este o procedură stabilită, documentată, implementată şi
menţinută.
În scopul furnizării
documentaţiei care să satisfacă cerinţele şi aşteptările părţilor interesate de
sistemul de management al calităţii din PRES COM, se iau în considerare:
- cerinţele contractuale provenite de la clienţi şi alte
părţi interesate;
- acceptarea standardelor internaţionale, naţionale,
regionale şi al sectorului de activitate;
- cerinţele relevante legale şi reglementare;
- deciziile organizaţiei, etc.
Amploarea documentaţiei
sistemului de management al calităţii este stabilită pentru: mărimea PRES COM,
tipul activităţilor desfăşurate, complexitatea şi interacţiunea proceselor sale
şi competenţa personalului din PRES COM.
Documentaţia sistemului de
management al calităţii din PRES COM există atât pe suport informatic cât şi pe
suport de hârtie.
4.2.2 Manualul calităţii
Reprezentanţii Managementului în PRES COM au responsabilitatea stabilirii
şi menţinerii Manualului Calităţii. Manualul Calităţii evidenţiază cerinţele SR
EN ISO 9001:2001, inclusiv justificări ale oricăror excluderi permise. Aceste
excluderi se limitează la cerinţele conţinute în clauza 7 a standardului. De
asemenea, manualul cuprinde şi o scurtă referire la responsabilităţile generale
şi o scurtă descriere a interacţiunii proceselor sistemului de management al
calităţii. Detalii suplimentare referitoare la procesele sistemului de
management al calităţii se găsesc în procedurile sistemului calităţii şi
procedurile operaţionale. Fiecare clauză din manual face referire la
procedurile sistemului de management al calităţii, care la rândul lor fac referire la proceduri operaţionale şi
instrucţiuni de lucru. Aceste referiri sunt folosite ca bază de raportare
pentru analiza documentelor şi auditurile calităţii.
4.2.3 Controlul documentelor
Prin procedura [Controlul
Documentelor 423-01], Reprezentantul Managementului Calităţii (la nivel de
organizaţie şi domeniu de activitate) PRES COM, se asigură că procedurile de pe
fiecare nivel al sistemului de management al calităţii asigură controlul
eficace al documentelor şi consistenţa operaţiilor sistemului de management al
calităţii. Documentele controlate sunt identificate prin indicarea stadiului
reviziei curente.
Manualul Calităţii (422-01), politica în domeniul calităţii (530-01),
procedurile obligatorii ale Sistemului de Management al Calităţii din cadrul PRES
COM sunt elaborate, aprobate, lansate, modificate de către RMC (O). La rândul
lor, RMC (domeniu de activitate) distribuie procedurile obligatorii persoanelor
implicate, anunţă RMC (organizaţie) despre intenţiile de modificare a acestor
documente, convocându-se, astfel o şedinţă între RMC (organizaţie şi domenii de
activitate).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu