Amendamentele Codului de procedura penala : noi amenintari la adresa drepturilor omului
Judecatoarea prinsa beata la volan
Fundatia pentru o Societate Deschisa si Centrul de Resurse juridice isi exprima profunda
ingrijorare fata de viitorul statului de drept in Romania. Sub pretextul luptei impotriva
coruptiei si ale unor asa zise cerinte ale Uniunii Europene, recentele modificari ale Codului de
procedura penala reprezinta de fapt grave incalcari ale drepturilor omului, cu precadere a
dreptului la viata privata al persoanelor, a dreptului la aparare, cu consecinte serioase asupra
evolutiei democratice a tarii.
Vezi
și
VIRUSUL
- SPAIMA OMENIRII
PERMISUL
DE ȘEDERE
Robotul
ADN ar putea ucide celulele canceroase
Fii
propriul tău nutriționist
Planet
REBOOT
Ttatăl
fondator al Uniunii Europene.
Colonizarea
de pe Marte !
Ne
pregătim pentru Marte
Robot
pe Marte
Ce
să mai citim?
Tatăl
fondator al Uniunii Europene.
Colonizarea
de pe Marte !
Ne
pregătim pentru Marte
Colonizarea
Marte poate determina umanitatea să-și modifice ADN-ul ?
Cine
mai urăște să poarte mască?
1. Consideram ca inacceptabila posibilitatea oferita procurorilor de a intercepta
corespondenta si de a efectua inregistrari telefonice timp de 48 de ore fara un mandat
emis de un judecator. Acest lucru este cu atit mai grav cu cit Ministerul Justitiei (care
initial a solicitat ca acest lucru sa se poata produce timp de 72 de ore!!) nu a oferit nici
un argument serios pentru o astfel de restringere a dreptului la viata privata, si deci a
incalcarii art. 8 din Conventia Europeana a drepturilor omului, in afara eternei scuze
privind lupta impotriva coruptiei, criminalitatii organizate si, eventual, a terorismului.
Atragem atentia ca atingerea acestor obiective, a caror importanta nu o contestam,
trebuie sa se faca fara a abdica de la principiile unui stat de drept, ale unei democratii
functionale, bazate pe respectul drepturilor omului.
2. Este, de asemenea, inacceptabila ingerinta in relatia avocat-client, prin interceptarea
convorbilor telefonice, confidentialitatea specifica acestei relatii fiind esentiala pentru
garantarea dreptului la aparare, garantat de articolul 6 din Conventia europeana a
drepturilor omului.
3. Continuarea practicii actuale ca inregistrarile telefonice sa fie facute de SRI inclusiv in
cazurile instrumentate de procuror este o alta inclacare a dreptului persoanei – invinuit
sau inculpat – la viata privata si la aparare si, implicit, la un proces corect si echitabil.
Justificarea existentei aparaturii numai la SRI este o scuza jalnica pentru un stat care se
pretinde a fi de drept. Dotarea parchetelor cu aparatura specifica, chiar daca ar fi fost
costisitoare, ar fi fost mult mai potrivita pentru respectarea principiilor dupa care
Romania ar trebui sa functioneze. Ingerinta serviciilor secrete – fie si numai prin
simplul act al inregistrarilor – in activitatea parchetelor, deci a autoritatii judecatoresti,
este inadmisibila.
In loc sa se modifice legea sigurantei nationale si actualele proiecte de lege care permit
agentilor SRI sa intercepteze comunicatiile, inclusiv cele telefonice, timp 48 de ore fara
mandat, Ministerul Justitiei a optat pentru solutia contrara, marind sfera persoanelor care pot
face acest lucru, prin includerea procurorilor. Se explica astfel de Ministerul Justitiei nu a
exprimat niciodata un punct de vedere critic privind drepturile exagerate ale agentilor de
informatii si contrainformatii, inlcusiv cel de interceptare a convorbirilor telefonice fara
mandat. Dincolo de incalcarile drepturilor omului semnalate mai sus, atragem atentia asupra unei
alte consecinte grave a acestor ultime decizii legislative: in locul unei reforme a justitiei care sa
intareasca rolul judecatorului, sa il responsabilizeze si implicit sa contribuie la sporirea
increderii populatiei in corpul judecatoresc, actualele reglementari conduc la subminarea
pozitiei judecatorilor, la considerarea lor ca niste cantitati neglijabile, in functie de interesul
punctual al unui porcuror. In locul unei evolutii catre un stat de drept functional, cu un
Parchet eficient dar controlat de puterea judecatoreasca, exista riscul de a ajunge in situatia in
care sa vedem o reintarire a vechii Procuraturi, pe care o consideram disparuta.
O astfel de politica penala, mai potrivita unui stat politienesc, nu ne va aduce mai aproape
de Uniunea Europeana, prentru ca nu prin restringerea drepturilor omului vom reusi sa
devenim compatibili cu standardele si cerintele UE. Intr-o democratie functionala, asa cum
Romania doreste sa fie, este obligatoriu ca lupta impotriva criminalitatii de orice fel sa se faca
numai cu respectarea regulilor democratice si a drepturilor omului
Renate Weber – Presedinta, Fundatia pentru o Societate Deschisa
Georgiana Iorgulescu – Directoare Executiva, Centrul de Resurse Juridice
Victor Alistar – Director Executiv, Transparency International România
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu